کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی

Governance
کد کتاب : 44128
شابک : 978-6222900038
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 364
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی اثر محمدامیر قدوسی

نظریه پردازی در باب حکمرانی خوب، تاریخ بلندی دارد و نقاط عطف مهمی را از سر گذرانده است. یکی از نقاط عطف در این باب در تاریخ اندیشه سیاسی در ایران - که چه بسا با مقداری تقدیم و تأخیر زمانی بتوان مشابهی برای آن در سایر کشورهای دارای پیشینه دینی نیز یافت - نهضت مشروطیت و دیگری انقلاب اسلامی است. البته این گونه نیست که متفکران و کنشگران سیاسی در این دو دوران مستقیما به این پرسش پرداخته و برای یافتن پاسخی برای آن کوشیده باشند. با این همه، از اظهارنظرها و کنشها و واکنش ها و موضع گیری های آنان در این دو دوران پر فراز و نشیب و پر حادثه می توان به پیش فرض های نهفته در پس ذهن آنان در باب حکمرانی خوب نقب زد و این کاری است که محمد امیر قدوسی، نویسنده فاضل، فرهیخته و سخت کوش این کتاب، بدان پرداخته است.
قدوسی در این کتاب، چهار نظریه مطرح درباره حکمرانی را صورت ہندی، تحلیل، مقایسه و نقادی کرده است. اگر این نظریه ها را روی یک طیف در نظر بگیریم، در دو سوی این طیف «مشروطیت محض» و مشروعیت خالص» را خواهیم داشت و در میانه طیف دیدگاه هایی را که می کوشند به نحوی از انحاء این دو را در کنار یکدیگر بنشانند و ناسازگاری آنها را حل کنند. این ناسازگاری، اگر قابل حل باشد، از رهگذر تقدم یکی بر دیگری قابل حل است. بنابراین، نظریه هایی که در میانه این طیف قرار می گیرند، یا قائل به «مشروطیت در چارچوب مشروعیت» هستند یا قائل به «مشروعیت در چارچوب مشروطیت». اگر مشروطیت را حاصل تطبیق ملاحظات اخلاقی بر قلمرو سیاست و مشروعیت را حاصل تطبیق ملاحظات دینی بر این قلمرو بدانیم، آنگاه هم می توانیم ربط و نسبت این دو را موردی از «ربط و نسبت دین و اخلاق» و نیز «ربط و نسبت عقل و وحی» ببینیم و هم داوری روشن تری درباره این ربط و نسبت داشته باشیم. مقصودم از اخلاق در اینجا خصوص «أخلاق اجتماعی» است که مقوله ای «فرادینی» است. بر این اساس «مشروطیت در چارچوب مشروعیت» نام دیگری خواهد بود برای نظریه «حکومت فرادینی در چارچوب حکومت دینی»، یا «حکومت اخلاقی در چارچوب حکومت فقهی»، همان گونه که مشروعیت در چارچوب مشروطیت» را میتوان به عنوان تعبیری دیگر برای اشاره به نظریه «حکومت دینی در چارچوب حکومت فرادینی» یا «حکومت فقهی در چارچوب حکومت اخلاقی» در نظر گرفت.

کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی

محمدامیر قدوسی
محمدامیر قدوسی پژوهشگر حوزه فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست است. او دانش آموخته حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه است. او به ترتیب در سالهای 1396 و 1398، رتبه یک کنکور سراسری در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حقوق عمومی در ایران بوده است.
دسته بندی های کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی
قسمت هایی از کتاب چهار نظریه درباره حکمرانی (لذت متن)
مروری اجمالی بر محتویات کتاب نشان می دهد که قلمرو مطالعات نویسنده و احاطه و اشراف او به منابع و دیدگاه ها گسترده و در عین حال عمیق است. قلم روشن و روان و خالی از تکلّف و تصنع قدوسی، در کنار موشکافی های محققانه و نقادی های مستند به شواهد تاریخی از دیگر ویژگی هایی است که این کتاب را به کتابی خواندنی بدل کرده است. علاوه بر خوانندگانی که دستی در سیاست دارند و پرسش «حکمرانی خوب چیست و چگونه است؟»، دغدغه و مشغولیت ذهنی آنهاست یا باید باشد، آن دسته از طلاب حوزه های علمیه و دانشجویان رشته های علوم انسانی که دغدغه های پژوهشی جدی دارند نیز در این کتاب، الگویی از یک پژوهش درخشان، میان رشته ای و کاربردی را خواهند یافت که معطوف به حل مسئله ای عینی، عملی، بومی و در عین حال سرنوشت ساز است؛ مسئله ای که همگان در زندگی روزمره با آن دست به گریبان اند و حل شایستۀ آن، گام بلندی در راستای تأمین خوشبختی، بهروزی، رفاه و آسایش عمومی و پیشرفت و توسعه است.