کتاب سینمای نوشتاری ایران

Iranian Writing Cinema
کد کتاب : 44636
شابک : 978-6003264410
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 560
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب سینمای نوشتاری ایران اثر حسین گیتی

کتاب «مطبوعات سینمایی ایران (۱۳۹۵-۱۳۰۹) همان طور که در پیش گفتار آمده تمام مطبوعات سینمایی از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۹۵ را شامل می شود. شما با چه هدفی دست به انجام چنین کاری زدید؟
برای شروع هر کاری طبعا هدفی در نظر گرفته می شود. شکسپیر می گوید: «عشق تلاشی برای رسیدن است وقتی رسیدی عشقی نمی ماند!». حالا کتاب با زحمت چهارساله منتشر شد. اگر هدفی بود که بود تمام شد. حالا باید بکوشم در چاپ بعدی نواقص آن را برطرف کنم و شکیل تر و بی نقص تر ارائه شود.
همان طور که در پشت جلد (به صورت فشرده) و در مقدمه نیمه مفصل نوشتم، همیشه اعتقاد داشتم که سینمای نوشتاری به سینمای دیداری کمک می کند تا مفاهیم فیلم ابعاد جدیدی را از مفاهیم بدهد.
از سال های دبیرستان همراه با دیدن فیلم خارجی و دوبله در هفتکل، مجلات سینمایی را می خریدم. بعد سعی کردم مجلات غیرسینمایی را که به طور جدی به سینما می پردازند بخرم، از جمله، سپیدوسیاه، فردوسی، نگین و… مجلات دیگر که به سینما می پرداختند، اما اخبار و حاشیه ها را می نوشتند و نقد و مقاله سینمایی نداشتند. سعی در نگاه داری مجلات سینمایی داشتم و یادداشت های فراوانی از نشریات تعطیل شده سنوات قبل تهیه می کردم و تک وتوک چند شماره ای به دستم می رسید. فیش برداری را از ۱۳۴۵ وقتی کلاس یازده رشته طبیعی بودم، آغاز کردم. هر سال در پایان سال درباره نشریات سینمایی منتشر شده، نت برداری می کردم و وقتی نشریه ای تعطیل می شد.

کتاب سینمای نوشتاری ایران

حسین گیتی
حسین گیتی متولد سال 1328؛ منتقد، پیشکسوت و بازیگر سینما و تلویزیون ایران است که در فیلم گشت ارشاد، فیلم خبرچین و فیلم سایه‌های غم، نقش ایفا کرده است. گیتی نخستین بار در سال ۱۳۶۶ در فیلم خبرچین به کارگردانی مازیار پرتو و نصرا… زمردیان بازی کرده است. وی در سال ۱۳۹۰ دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در فیلم گشت ارشاد به کارگردانی سعید سهیلا ایفای نقش کرد.