کتاب آشنایی با هیوم

Hume in 90 minutes
آشنایی با فیلسوفان
کد کتاب : 4486
مترجم :
شابک : 9789643056018
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 80
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب آشنایی با هیوم اثر پل استراترن

این کاوش‌های مختصر و روشنگرانه بزرگ‌ترین متفکران ما، ایده‌های آن‌ها را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و قابل دسترس زنده می‌کند. اندیشه فلسفی رمزگشایی می شود و تقریبا برای همه جالب و جامع می شود. هر کتاب به دور از تازگی، ارزیابی بسیار دقیقی از فیلسوف و آثار او است، معتبر و به وضوح ارائه شده است.

"آشنایی با فیلسوفان" یک مجموعه ارزشمند از زندگی‌نامه‌های فیلسوفان بزرگ است که در اینجا معرفی می‌شود. این مجموعه با هدف معرفی و ارائه مقدمه‌ای مفصل به اندیشه‌ها و دیدگاه‌های آن‌ها، با مطالبی محتواوی و متفاوت خدمت می‌کند. در هر کتاب از این مجموعه، علاوه بر شرح زندگی‌نامه‌ها، اندیشه‌ها و نگرش‌های هر فیلسوف به تاریخ فلسفه به‌عنوان یک کلیت و همچنین در ارتباط با جریان‌ها و تحولات فکری، اجتماعی و فرهنگی دوره زمانی مشخص خود می‌پردازد. بدون بیان جزئیات گمراه‌کننده از دیدگاه‌ها و آراء، اصول اساسی آن‌ها به‌زبانی ساده و شفاف بیان می‌شود. اصول این کتاب‌ها به سادگی و اختصار طراحی شده است، تا هم جوانان و هم افرادی که پیش‌زمینه‌ای در زمینه فلسفه ندارند، به راحتی از آن بهره‌برداری کنند. بسیاری از موارد، این کمیته کوچک از مطالب، می‌تواند انگیزه‌ای برای تحقیقات عمیق‌تر و مطالعات دقیق‌تر در زمینه فلسفه ایجاد کند.

زمانی که به فلسفهٔ هیوم نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که احساسات‌مان اغلب با نظریات او هم‌راه است، اما زندگی‌سبز و خرم‌ای که وجود داریم، در واقعیت با آنچه هیوم مطرح می‌کند تطابق ندارد. آیا ممکن است این‌بار، فلسفهٔ هیوم درست باشد و ما در اشتباه باشیم؟

با توجه به آثار و نظریات هیوم، او تنها فیلسوفی است که نظریاتش هنوز هم برای ما جذاب و قابل پذیرش است. گرچه متون یونان باستان در مورد ادبیات شاهکارها و مهمند، اما نظریات فلسفی آن‌ها به‌عنوان داستان‌های تخیلی نمایان می‌شوند.

هیوم به طور کامل دیدگاه‌ها را دگرگون کرد و از دیدگاه تجربی‌گرایانه تا نتیجه‌گیری‌های منطقی پیش‌رفت. وی تصور کرد که تنها واقعیت معتبر وجود ادراکات ماست و همه چیز به جز آن، غیرقابل اثبات است. این دیدگاه ما را در معضلی قرار می‌دهد: ما وجود داریم یا ما همه چیز؟ این دیدگاه به نام "اصالت من یا خودباوری" شناخته می‌شود. ما احساس می‌کنیم تنها وجود داریم و جهان از غیرتجربه‌های ما مستثنی است. این نقطه، انتهای بازی فلسفه است؛ جایی که فرار از آن غیرممکن می‌شود. پیروزی و شکست!

کتاب آشنایی با هیوم

پل استراترن
پل استراترن (زاده 1940) نویسنده و شخصیت دانشگاهی انگلیسی است. وی در لندن متولد شد و در کالج ترینیتی، دوبلین تحصیل کرد و پس از آن برای دو سال در نیروی دریایی خدمت کرد. وی سپس برای زندگی به یک جزیره یونانی رفت. در سال 1966 او به هند و هیمالیا سفر کرد. رمان "یک فصل در آبیزسینیا" او، در سال 1972 جایزه سامرست مگام را گرفت.علاوه بر پنج رمان، وی همچنین کتابهای بیشماری در زمینه علم، فلسفه، تاریخ، ادبیات، پزشکی و اقتصاد به نگارش درآورده است.
نکوداشت های کتاب آشنایی با هیوم
Strathern offers a concise, expert account.
استراترن یک گزارش مختصر و متخصصانه ارائه می دهد.
 Library Journal Library Journal

A godsend in this era of the short attention span.
یک موهبت الهی در این دوره که همه ی ما میزان توجه کوتاهی داریم.
New York Times New York Times

قسمت هایی از کتاب آشنایی با هیوم (لذت متن)
دیوید هیوم در ۲۴ آوریل ۱۷۱۱ میلادی در ادینبورو به دنیا آمد. او در سه سالگی پدرش را از دست داد. شمار فوق العاده کثیری از فیلسوفان بزرگ در سال های کودکی پدران خود را از دست داده اند و این امر، سرچشمه بسیاری از نظریه های معمول روانکاوانه بوده است. جان کلام چنین نظریه هایی این است که فقدان شعفیت پدر، نیازی عمیق به قطعیت و یقین ایجاد می کند. این امر، به نوبه خود، باعث می شود که فرزند داغدیده، نظامی تجریدی خلق کند تا جای خالی پدر «تجرید» شده یا فاقد وجود جسمانی خود را پر کند. این گونه نظریه های روانکاوانه ممکن است درخشان، سرگرم کننده، و حتی احتمالا آموزنده باشند. (هر چند در این باره کاملا مطمئن نیستم). به بیان دیگر، شباهت این نظریه ها با فیلسوفانی که توصیفشان می کنند، از بسیاری جهات، غیرعادی و غریب است مگر از نظر دقت و موشکافی عقلانی آنها.