کتاب کتاب جامع مداخلات روان شناختی در بحران

Psychological interventions in crisis
(مبانی، روش ها و فنون)
کد کتاب : 44889
شابک : 978-6002052629
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1044
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جامع مداخلات روان شناختی در بحران اثر خدابخش احمدی

"کتاب جامع مداخلات روان شناختی در بحران" اثری است نوشته ی دکتر "خدابخش احمدی" که در آن به "مبانی، روش ها و فنون" این مفهوم می پردازد. "مداخلات روانشناختی در بحران ها" یک الزام برای فرهنگ ما است. بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله ، بحران های زندگی مانند خودکشی و تجاوز و طلاق و حوادث تحمیلی مانند جنگ که طیف وسیعی از مجروحان را شامل می شود ، علاوه بر حوادث روزمره مانند تصادفات رانندگی ، تصادفات قطار یا هواپیما ، که سطح آسیب محدودتری دارند بین شهروندان جامعه ی ما بسیار رایج است و سالانه هزاران نفر بر اثر این حوادث دچار آسیب می شوند که نیاز به مداخلات پزشکی دارد. درمان های کنونی برای افرادی که نیاز به مشاوره و روان درمانی دارند با رویکردهای روانشناختی و راهکارهای مشاوره ای برای مداخله در بحران و کمک به قربانیان حوادث بحرانی متفاوت است.
تکنیک های مداخله در بحران با افراد و شرایطی سر و کار دارد که سرعت عمل در شناسایی و کار با آن ها یک عامل کلیدی است. حمایت و کمک به افراد در بحران باید سریع ، با دقت و احتیاط زیاد و در یک بازه ی زمانی معقول انجام شود. یکپارچگی ، درک ، همدلی ، آگاهی از روان پویایی افراد و خانواده و آگاهی از نحوه مقابله با بحران ها و واکنش ها همه برای هرگونه درمان مورد نیاز است. کاهش استرس ، تسکین ، اطمینان ، حمایت و مداخلات درمانی نمونه هایی از اقدامات حمایتی است و در "کتاب جامع مداخلات روان شناختی در بحران" از دکتر "خدابخش احمدی" ، مفاهیم ، روش ها و راهکارهای حمایتی فوق به تفصیل ذکر شده است.

کتاب کتاب جامع مداخلات روان شناختی در بحران

خدابخش احمدی
دکتر خدابخش احمدی نوده، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی و متخصص مشاوره با شماره پروانه ۱۴۵ هستم. قابل ذکر می باشد که دوره ی دکترا را در دانشگاه علامه طباطبائی و در رشته ی مشاوره گذرانده ام. از جمله سوابق و فعالیت های خود در زمینه ی آموزش و پژوهش می توانم به برگزاری کارگاه های آموزشی، نگارش مقاله و چاپ آن در مجله های علمی_پژوهشی نظیر “بررسی وضعیت خدمات مشاوره ای در سپاه” چاپ شده در مجله ی طب نظامی (۱۳۸۴) و…، مشارکت در طرح های پژوهشی مختلف از قبیل “بررسی الگوهای فرزند پر...
دسته بندی های کتاب جامع مداخلات روان شناختی در بحران
قسمت هایی از کتاب جامع مداخلات روان شناختی در بحران (لذت متن)
هیچ واکنشی در برابر مرگ را نمی توان “صحیح” یا “غلط” برشمرد. افراد مختلف واکنش های متفاوتی از خود بروز می دهند. واکنش های معمولی در کودکان عبارتند از شوک و ناباوری، اعتراض به آن چه اتفاق افتاده، بی حسی و بی تفاوتی و گاه ادامه فعالیت ها به صورت عادی. با گذشت زمان ممکن است ترس و اضطراب به این حالات افزوده شوند، کودکی که یکی از بستگان را از دست داده ممکن است همواره نگران از دست دادن والدین خود باشد. اختلالات خواب از دیگر مشکلات کودک سوگوار هستند، چه به صورت اشکال در به خواب رفتن و چه به صورت اشکال در تداوم خواب. گاهی کودک می ترسد که اگر به خواب رود، دیگر نتواند بیدار شود. ممکن است کودک مکررا گریه کند، یا بی تفاوت باشد. گاهی کودک تماما با خاطرات مربوط به متوفی اشتغال ذهنی دارد و با وی همانند سازی می کند. گاهی کودکان می خواهند عکس متوفی را ببینند، نامه های وی برایشان خوانده شود، یا در مورد وی با ایشان صحبت شود. که این درخواست ها گاه برای بزرگترها مضطرب کننده است. باید به بزرگترها اطمینان دهیم که این یکی از راه های طبیعی کنار آمدن کودکان با مرگ است. خشم یکی دیگر از احساسات رایج در کودکان سوگوار، خصوصا پسربچه هاست. کودک ممکن است با تصور این که متوفی عمدا وی را تنها گذاشته خشمگین باشد یا این که تصور کند خداوند عمدا وی را در چنین شرایط سختی قرار داده است. خشم تا حد زیادی با احساس گناه در ارتباط است. همان گونه که ملاحظه می شود، واکنش طبیعی دربرابر مرگ می تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود. در صورتی که این واکنش پیچیده و عارضه دار شود، مثلا در مواردی که سوگ تاخیری شدید باشد یا تداوم داشته باشد، باید به کودک سوگوار کمک کنیم. در بزرگسالان، به دنبال فقدان، به طور طبیعی انتظار گذار از چند مرحله پیاپی سوگ را داریم که شامل انکار، خشم، دوری گزینی، افسردگی و پذیرش فقدان است. همانند کودکان، در بزرگسالان هم نمی توانیم روش خاصی را به عنوان روش “صحیح” سوگواری بخوانیم، افراد مختلف واکنش های متفاوتی خواهند داشت.