کتاب راه و رسم درمانگری در نظریه شناختی رفتاری

On Becoming A Cognitive Behavioral Therapist
کد کتاب : 30596
شابک : 978-6002500045
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 264
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب راه و رسم درمانگری در نظریه شناختی رفتاری اثر فرشته موتابی

"راه و رسم درمانگری در نظریه شناختی رفتاری" تالیفی است از دکتر "فرشته موتابی" و دکتر "لادن فتی" که نشر دانژه آن را به چاپ رسانده است. نویسندگان این کتاب، طی هفت فصل مطالب اصلی پیرامون "راه و رسم درمانگری در نظریه شناختی رفتاری" را به خواننده معرفی می کنند و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار می دهند.
در فصل نخست کتاب، دکتر "فرشته موتابی" و دکتر "لادن فتی" به تعریف اصول درمان شناختی رفتاری پرداخته اند و ویژگی های آن را بیان می کنند. فصل دوم به مدل شناختی رفتاری اختلالات روانی اختصاص داشته و اجزا و الگوهای رفتاری شناختی را در این زمینه بررسی می کند. در این فصل همچنین باورهای بنیادین و میانجی و راهبردهای مقابله ی رفتاری در کنار افکار خودآیند منفی و خطاهای شناختی زیر ذره بین قرار می گیرد. فصل سوم به ارزیابی شناختی رفتاری، روش های آن، مصاحبه ی تشخیصی و اجزایش که شامل مشاهده، خودپایی، آزمایش رفتاری و انواع پرسشنامه است، می پردازد.
در فصل چهارم کتاب "راه و رسم درمانگری در نظریه شناختی رفتاری" از دکتر "فرشته موتابی" و دکتر "لادن فتی"، مفهوم پردازی مورد به طور مفصل بررسی می شود و فصل پنجم، فرایند و رابطه ی درمانی را تجزیه و تحلیل می کند. فصل ششم کتاب، ساختار درمان شناختی رفتاری را موشکافی کرده و ساختار کلی درمان و جلسات آن را تحت بررسی قرار می دهد و در فصل هفتم و پایانی کتاب، تکلیف در درمان شناختی رفتاری از جهت اهمیت و انواع آن واکاوی می شود. در پایان هر فصل خلاصه ای از مطالب ارائه شده و در پایان کتاب نیز، منابعی جهت مطالعه ی بیشتر معرفی شده است.

کتاب راه و رسم درمانگری در نظریه شناختی رفتاری

فرشته موتابی
دکتر فرشته موتابی متولد سال 1344،عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی است. وی دارایدکترای روان‌شناسی بالینی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، و کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی از انستیتو روان‌ پزشکی تهران است. دکتر موتابی در زمینه هایمشاوره های فردی، اختلالات وسواس، افسردگی و اضطراب، زوج درمانی،روابط فرازناشویی تخصص دارد.
دسته بندی های کتاب راه و رسم درمانگری در نظریه شناختی رفتاری
قسمت هایی از کتاب راه و رسم درمانگری در نظریه شناختی رفتاری (لذت متن)
از پیشگفتار کتاب: درمان شناختی رفتاری همانند دیگر بخش های روان شناسی گذشته ای طولانی و تاریخچه ای کوتاه دارد. در ایران سوابق تاریخی این نوع نگاه به زندگی سلامت ، اختلال و درمان ، در آثار بزرگان ادبیات ، فلسفه پزشکی ایران نظیر سعدی ، مولانا و ابن سینا هویدا است. این سوابق تاریخی به سنخیت این رویکرد با فرهنگ ما منجر شده است . به همین دلیل درمان شناختی رفتاری از زمانی که وارد ایران شده ، با اقبال و استقبال درمانگران ، مشاوران ، بیماران ، مراجعان و حتی عموم مردم روبرو گردیده است . علاقه مندی متخصصان به شرکت در برنامه های آموزش شناختی رفتاری به ویژه کارگاه های آموزشی ، تعریف واحدهای درسی با همین عنوان در برنامه های تحصیلات تکمیلی روان شناسی بالینی ، استقبال عموم مردم و متخصصان از کتاب هایی که حول رویکرد شناختی رفتاری تألیف و تنظیم شده اند ، همگی موید این اقبال است . با این حال کتاب های موجود در ایران ، عمدتأ ترجمه ای از سایر زبان ها بوده و استفاده از آنها برای آموزش روانشناسان ایرانی ، ما را با دو مشکل اساسی روبرو می کند . نخست این که خواننده این کتاب ها همواره از خود می پرسید که آیا این سبک درمان و این مثال ها و دیالوگ ها برای بیمار ایرانی کاربرد دارد یا خیر...