کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی

Ferdowsi
کد کتاب : 45059
شابک : 978-9646205512
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 479
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی اثر سعید حمیدیان

"درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی" اثری است از دکتر "سعید حمیدیان" که در چهارصد و هشتاد صفحه، به همت انتشارات ناهید، به عرصه‌ی چاپ رسیده است. کتاب حاضر به شش بخش تقسیم شده است که در هر بخش آن، به تفصیل به اندیشه و هنر حکیم توس پرداخته شده است. بخش اول کتاب "درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی"، شامل مقدمه و کلیات است و هدف آن ارائه مروری کلی و پیشینه‌ای از دغدغه‌ها و همچنین نمای عریضی از زمینه‌‌ی عمومی موضوعات است. در دیگر بخش‌ها به طرح، مکان، زمان، فضاسازی، شخصیت‌پردازی و دیگر صفات مشخص فرهنگی پرداخته شده و سپس نمونه‌هایی از هر مورد در شاهنامه، آورده شده است.
بخش دوم، بررسی موضوع اصلی داستان‌های شاهنامه و محتوای آنها در ارتباط با شخصیت، گرایشات، منش و نگرش فردوسی است.
در بخش سوم به ساختار داستان‌های شاهنامه و همچنین الگوهای داستانی و گفته‌های شاهنامه‌ای قدیم پرداخته می‌شود و سعی بر آن است تا به گونه‌ای بیان شود که تصویری پیوسته از دگرگونی‌ها، رویدادها و پدیده‌های درونی ارائه شود. بخش چهارم کتاب "درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی" به قلم دکتر "سعید حمیدیان"، به خصایص شخصیتی قهرمانان شاهنامه می‌پردازد و در این مورد برخلاف مطالعات پیشین، حتی قهرمانان فرعی نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بخش پنجم به تشریح و تحلیل رویکردهای توصیفی و ترسیمی فردوسی و نیز تناسبات توصیفات وی می‌پردازد و فرم‌های خلاقانه را نه به صورت کلی و در یک بحث مستمر، بلکه از منظر تأثیر در روایت بررسی می‌کند. در نهایت، در بخش ششم، ظرافت‌های زبانی و چگونگی تحقق آنها با بحث پیرامون کلمات و ترکیبات، موسیقی و لحن و همچنین تأثیر آنها در داستان گویی مورد بحث قرار می‌گیرد.

کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی

سعید حمیدیان
سعید حمیدیان (زادهٔ ۱۳۲۴ در تهران) استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی است. وی در سال ۱۳۴۳ وارد دورهٔ کارشناسی زبان و ادبیات دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۴۷ با رتبهٔ ممتاز به پایان رساند. در سال ۱۳۵۰ به عنوان نفر اول امتحانات ورودی در دورهٔ کارشناسی ارشد پذیرفته شد و این دوره را در سال ۱۳۵۲ با رتبهٔ ممتاز سپری کرد. در همین سال به عنوان نفر اول کنکور ورودی در دورهٔ دکتری زبان و ادبیات دانشگاه تهران پذیرفته شد. دورهٔ دکتری را در سال ۱۳۵۴ با دفاع از رساله ای تحت عنوان «تصحیح، تح...
دسته بندی های کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی
قسمت هایی از کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: سخن گفتن از فردوسی اگر چه گاهی آسان گرفته می شود آسان نیست چون او شخصیتی پایاب و آسان یاب نیست .این خردمند ژرف نگر ، این نماد و نمود فرهنگ آزادگی و ستم ستیزی ، این وجدان بیدار قوم ایرانی و این پاسدار ارزش های انسانی در هر کیش و کسوت ، برتر از حد هر وصفی است . پروراندن مطلب ، حتی در حول و حوش نظرگاه مشخص کتاب حاضر دست کم چندین کتاب هم چند این دفتر می طلبد . هم از این روست که اوراق حاضر در برابر آستان والای هنر و اندیشۀ فردوسی چیزی جز سخنان پراکندۀ آدمی تنک مایه ، تنگ سینه و گنگ زبان نیست ، آن که هیچ ندارد جز عشقی سوزان و سرکش و دیر ساله به سراینده ، و تازه بیم دارد که در این نیز ناتمام باشد . اما این نیز ناگفته پیداست که عشقی که دستمایۀ کار است اگر عنان به خرد بسپارد شخص آدم وار از کشیدن هر بار امانتی تن می زند . به گمانم همان بهتر که همان دیوانۀ پابرهنه ای باشی که بی گدار از آب می گذرد یا چون دیوانگان دل بدان خوش می دارد که گذشته است تا آن عاقلی باشی که فکرتش در جست و جوی پلی در خور وی را در برابر دهشت از رود خروشان وا می نهد و لاجرم از توفیقی که حتی پندارش خود موهبتی است باز می ماند.