کتاب ذهن و زبان حافظ

Hafez mind and language
کد کتاب : 6243
شابک : 9789646205185
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 707
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1981
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب ذهن و زبان حافظ اثر بهاءالدین خرمشاهی

"ذهن و زبان حافظ" اثری است از حافظ پژوه و قرآن پژوه معاصر "بهاءالدین خرمشاهی"، که هنر و تفکرات لسان الغیب را در آن تجزیه و تحلیل می کند. خواجه ی شیراز را از آن رو "حافظ" می خوانند، که کلام الله مجید را از بر بود و "بهاءالدین خرمشاهی" که بیش از چهار دهه قرآن و حافط را در کنار هم پژوهیده است، اعتقاد دارد که ساختار غزلیات وی، بسیار از سوره ها و آیه های کلام الله مجید تاثیر پذیرفته است. این ساختارهای به ظاهر ناپیوسته در غزل حافظ، شیوه هایی هنرمندانه در پس خود دارند که زیبایی های حیات، لبریز شدن روح و صرافت طبع را به تصویر می کشند.
"ذهن و زبان حافظ" کتابی است که تا کنون بارها مورد تجدید چاپ قرار گرفته و "بهاءالدین خرمشاهی" که بیشتر عمر پرکار و پربار خود را در شناختن و شناساندن حافظ سپری کرده، در هر ویراست نو از کتاب، مقالات جدید و ارزنده ای را به آن افزوده است. به این ترتیب در نسخه ی پیش رو بالغ بر پنجاه مقاله در توصیف "ذهن و زبان حافظ" رو به روی خوانندگان قرار گرفته است. این جستارها طیف گسترده ای از موضوعات مربوط به حافظ را شامل می شوند که حافظ پژوهی، تاثیر قرآن کریم بر اشعار حافظ، دگرخوانی ها و کژتابی ها در شعر حافظ، طنز، اندیشه های ملامتی، دستورمندی، ارتباط او با تشیع و عرفان، نقد روایت "احمد شاملو"،"هوشنگ ابتهاج"، "داریوش آشوری"، "محمد استعلامی"، "مصطفی رحیمی" و "سلیم نیساری" از حافظ، شرح چند بیت دشوار و چند گفت گوی حافظ محور به مناسبت های مختلف تنها بخشی از آن ها می باشد.

کتاب ذهن و زبان حافظ

بهاءالدین خرمشاهی
بهاءالدین خرمشاهی (زاده ۱۳۲۴ در قزوین) نویسنده، مترجم، روزنامه نگار، طنزپرداز، فرهنگ نویس، شاعر و استاد دانشگاه ایرانی است. وی تألیفاتی در حافظ شناسی و تفسیر اشعار او دارد.تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قزوین گذراند. سپس در رشتهٔ پزشکی پذیرفته شد اما تحصیل در این رشته را در سال سوم نیمه کاره رها کرد (۱۳۴۳) و به همراه کامران فانی به تحصیل در رشتهٔ ادبیات فارسی پرداخت. سپس از دانشگاه تهران فوق لیسانس کتابداری گرفت (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲) و در مرکز خدمات کتابداری مشغول به کار شد. از استادان وی در رشتهٔ ا...
قسمت هایی از کتاب ذهن و زبان حافظ (لذت متن)
اگر بخواهم در حدود سی و پنج مقاله ای را که در این ویراست آمده ، هر کدام را حتی در یک دو پاراگراف معرفی کنم ، کار بیش از حد به درازا خواهد کشید . از سوی دیگر عنوان اغلب ، بلکه تمامی آن مقالات روشن و شفاف و حاکی از موضوع خود است مثل « حق سعدی به گردن حافظ » ، « تأثیر شعر نظامی در شعر حافظ » ، « خواجو و حافظ » ، « گوته و حافظ » ( همدلی از همزبانی بهترست ) یا « اندیشه های ملامتی حافظ » یا « نظری به طنز حافظ » یا « جام عدل » و نظایر آنها . آری چون تعداد مقالات بالا گرفت ، کار مستحب معرفی آنها را در این پیشگفتار درز گرفتم که : ملال خاطر خوانندگان فرهیخته نشود . همینقدر عرض میکنم ، بیش از ۱۵ تصحیح دیوان حافظ و شرح شعر او و کتاب های حافظ پژوهانه در این اثر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است . اغلب مقالات دیگر هریک درباره وجهی از وجوه هنر یا هنرمندی حافظ است ( « میل حافظ به گناه » ، « اندیشه های سلامتی حافظ » ، « حافظ و قرآن » ، « حافظ و عرفان » ، « مدارا در شعر و شخصیت حافظ » و « حافظ و انکار معاد ؟ » ، شرح دو بیت دشوار : ۱ ) چشم جادوی تو خود عین سواد سحر است ۲ ) به پیش خیل خیالش کشیدم ابلق چشم ) . بعضی مقالات نیز به صورت و ساختار شعر حافظ مربوط است ، اصلی تر از همه قرآن و اسلوب هنری حافظ ، که نظریۂ پاشانی و استقلال ابیات غزل حافظ را طرح کرده است و تکمله اش « انقلاب حافظ در غزل » است ، دیگر دستور مندی در سبک و ساختار سخن حافظ » ، « اعجاز در ایهام » ، « اختلاف قراآت » ( بعضی دگرخوانی ها در شعر حافظ ) .