کتاب کشف المعنی

Kashf alMani
عن سرّ اسماء الله الحسنی
کد کتاب : 45719
مترجم : علی زمانی قمشه‏ ای
شابک : 978-6005321173
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 281
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کشف المعنی اثر محیی الدین ابن عربی

ترجمه و شرح یکی از مهم ترین کتب در شرح اسماء الحسنی با ذوق عرفانی است. این کتاب نیز همچون دیگر آثار مولف، رمزی و نمادین است و درک و فهم آن با دشواری هایی همراه است.
نویسنده اسم الله را علم بر ذات می داند؛ یعنی دسترسی به ذات و تخلق به آن امکان پذیر نیست؛ بلکه تنها از راه اسماء و صفات می توان به اخلاق الله متخلق گردید و آنها را در جان پیاده نمود و از آنها پرتو گرفت. تنها از راه اسماء و صفات می توان به ذات الله پی برد و اوصاف و نعوت او را در دل نشاند. بنابراین اسم الله پیوسته منعوت و موصوف قرار می گیرد، نه نعت و وصف؛ لذا در بسم الله الرحمن الرحیم دو اسم الرحمان و الرحیم صفت الله قرار گرفته اند .
مترجم در مقدمه از دشواری های ترجمه و شرح سخن گفته: با استاد بزرگوارم حضرت علامه جوادی آملی در این باره مشورت نموده و پس از رهنمودهای حضرت استاد به ترجمه و شرح اقدام کردم … چون الفاظ و عبارات کتاب تا اندازه ای پیچیده و کوتاه است، به منظور دستیابی به مطالب، ترکیبی مزجی از ترجمه و شرح به عمل آمد. ترجمه و شرح بر اساس سخن و مبنای ابن عربی در فتوحات و فصوص انجام پذیرفت. در ترجمه و شرح گاهی به خاطر تفنن در عبارات از خطاب به غیبت و به عکس آمدیم. بیشترین تلاش بر این بوده که از الفاظی ساده و سهل استفاده شود تا برای همگان قابل فهم باشد. در ترجمه و شرح سعی بر آن بوده بر اساس ذوق عرفا از مبانی قرآن و عرفان استفاده شود نه مبانی کلام و فلسفه.

کتاب کشف المعنی

محیی الدین ابن عربی
محیی‌الدین محمّد بن علی بن محمّد بن العربی طائی حاتمی (زادهٔ ۲۶ ژوئیه ۱۱۶۵ – درگذشتهٔ ۱۶ نوامبر ۱۲۴۰ میلادی) معروف به محیی‌الدین ابن عربی و شیخ اکبر پژوهشگر، فیلسوف، عارف و شاعر مسلمان عرب اهل اندلس بود. از ۸۰۰ اثری که به او نسبت داده می‌شود، ۱۰۰ اثر به‌صورت نسخهٔ اصلی از وی باقی مانده‌است. آموزه‌های کیهان‌شناختی او در بسیاری از کشورهای اسلامی به جهان‌بینی غالب بدل شد.محیی‌الدین در سال ۵۶۰ ه‍.ق در شهر مرسیه در جنوب شرقی اندلس به دنیا آمد....