کتاب تفسیر نسفی

Tafsir-e Nassafi
(ترجمه ای کهن از قرآن مجید به فارسی موزون و مسجع به ضمیمه آیات)
کد کتاب : 47061
مترجم :
شابک : 978-9641217442
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1380
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تفسیر نسفی اثر نجم الدین عمربن محمد نسفی

"تفسیر نسفی" از "نجم الدین عمربن محمد نسفی"، "ترجمه ای کهن از قرآن مجید به فارسی موزون و مسجع به ضمیمه آیات" است که این بار به تصحیح دکتر "عزیزالله جوینی" و با همت انتشارات سروش، در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.
در طول کتاب "تفسیر نسفی" از "نجم الدین عمربن محمد نسفی"، هیچ تعارضی بین آموزه‌های اهل سنت و شیعه وجود ندارد.
موزون بودن زبان و صنعت خلاق و عروضی آن نشان دهنده‎ی آن است که ملت ما به شدت به جذابیت‌ شاعرانه علاقمند بوده‌اند و فرهنگ ایرانی شعر و موسیقی را همیشه و در هر زمان پذیرفته است.
کتاب حاضر از نظر واژه‌‌ها و اصطلاحات اصیل از چنان غنایی برخوردار است که ‌می‌تواند برای زبان فارسی یک حافظ و پشتوانه به حساب بیاید و به عنوان پایتخت فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران به آن نگاه شود. "تفسیر نسفی" از "نجم الدین عمربن محمد نسفی"، شامل حروف و کلمات اساسی و ساده است و با ترتیبات لفظی و معنوی همراه است. وی اولا جهت درک بهتر معانی قرآن و ثانیا جذب مسلمانان غیرعرب، تفسیر را به این شکل به نگارش درآورده است.
دکتر "عزیزالله جوینی" معتقد است که در گذشته مردم آنقدر به آرمان‌های دینی و حفظ و حراست از آثار اسلا‌می ‌پایبند بودند که هر نوع آسان‌انگاری در ترجمه و تفسیر قرآن و یا در رسم‌الخط و شکوه آن را، گناهی بزرگ تلقی می‌نمودند. از این روست که در ترجمه‌های قرآن از قرن چهارم الی ششم اگر نگوییم اصلا، به ندرت خطایی در لغت و معنا یا نکاتی که ضعف و بی‌معنی بودن آنها را آشکار ‌می‌کند، پیدا می‎شود.

کتاب تفسیر نسفی

قسمت هایی از کتاب تفسیر نسفی (لذت متن)
باز سخت شد دل هاتان بعد دیدن این عبر، پس این دل ها همچون سنگ است، بلک سخت تر و از سنگ ها سنگ است که از وی جوی ها می روان شود و از سنگ ها سنگ است که می بشکافد و آب از وی می چکان شود و از سنگ ها سنگ است که از ترس خدای تعالی از بالا سوی نشیب می دوان شود و خدای تعالی غافل نیست از آنچه می کنیت ای جهودان و چون مغایبه خوانی معنی این بود که غافل نیست خدای تعالی از آنچه می کنند آن جهودان، ای مومنان.