کتاب مردم گیاه

Ritual Plants
کد کتاب : 47193
شابک : 978-6009405701
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 260
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب مردم گیاه اثر پیمان متین

گیاهان از بارزترین نمودهای فرهنگ ایرانی هستند که در بیشتر مراحل و ابعاد زندگی مادی و معنوی ایرانیان حضور و نفوذ دارند. با نگاهی اجمالی و اندکی تأمل در زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان متوجه نقش دائمی گیاهان به طرق مختلف خواهیم شد. همچون بسیاری دیگر از عناصر دخیل در فرهنگ و فولکلور، گاه نقش و کارکرد گیاهان در زندگی روزمره و جاری، چنان عادی و بدیهی می نماید که به کل فراموش می شوند و این در حالی است که فلسفه وجودی این عناصر زنده و پویای طبیعی در چهار چوب نظام فکری و اعتقادی هر ایرانی غیرقابل انکار است
در یک دسته بندی اولیه از ساختار زیستی، اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی ایرانیان، شاخصه های عینی مرتبط با گیاهان تقریبا همه جا حضور دارند؛ هرچند، در پاره ای موارد کنکاشی عمیق تر لازم است تا بتوان متوجه اهمیت و جایگاه گیاهان در این ساختار شد، ضروری ترین اقدام برای تبیین این جایگاه، شناسایی نقش گیاهان و تفکیک کارکرد آنهاست، آن هم در عرصه سرزمین ایران با تنوع اقلیمی و تعدد گونه های گیاهی.
کتاب مردم گیاه اثر پیمان متین دقیقا به همین موضوع میپردازد.

کتاب مردم گیاه

پیمان متین
پیمان متین متولد فروردین ۱۳۴۶ در تهران است. خاستگاه خانواده پدری وی کرد (سنندج) و خانواده مادری وی گیلک (لنگرود) است.
قسمت هایی از کتاب مردم گیاه (لذت متن)
حرمت نهادن به گیاهانی چون گندم و برنج از دیرباز نزد ایرانیان مرسوم بوده است. گاه باورهای بسیار کهن در این میان نقش دارند، به طوری که به این گیاهان جنبه تقدس و پرستشی می بخشند و بدین منظور در آیینهای مذهبی با این گیاهان خوراکهای نذری تهیه می کنند و یا مستقیما آنها را خیرات می دهند. باور کهنی نزد ایرانیان است مبنی بر اینکه ایزد هدیش که نماد خانمان و منزلگاه و خانه است، به حکم خداوند تقدیس نان را به مشیو مشیانه آموختر این باور امروز به صورت حرمت نهادن به نان و برنج خودنمایی میکند و ایرانیان از لگدمال کردن برکت خداوند پرهیز می کنند مزداپور ۱۳۸۷: ۵۵). در مناطقی چون سیرجان به جهت قداست برنج و گندم به آنها دانه های «قل هوالله» می گویند.