کتاب تئاتر در ایران

Theatre in Iran
(از کودتا تا انقلاب)
کد کتاب : 48590
شابک : 978-2000938859
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 612
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب تئاتر در ایران اثر ناصر حسینی مهر

کتاب «تئاتر در ایران» پژوهشی غنی و جامع از پژوهشکده ای تک نفره است که توسط «ناصر حسینی مهر» تألیف شده است. این کتاب به تحلیل سرشت و سرنوشت تئاتر ایران از سال 1332 تا 1357 می‌پردازد. این اثر بی‌شک یکی از جامع‌ترین و معتبرترین معرفی‌ها و نقدها درباره‌ی تئاتر این کشور به‌حساب می‌آید.

ناصر حسینی مهر، نویسنده، محقق، و پژوهشگر معروف ادبیات و تئاتر ایران است. او در تاریخ 12 تیرماه 1347 (سال 1968) در شهر تهران به دنیا آمد. ناصر حسینی مهر از جوانی به عنوان یک پژوهشگر و نویسنده وارد عرصه‌ی فعالیت‌های فرهنگی شد و با ارائه کارهای متنوع و مفصل در زمینه‌های ادبیات، تئاتر و مطالعات فرهنگی شناخته شد.

او به تحصیلات خود در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی علاقه‌مند بوده و مدرک کارشناسی خود را در این رشته از دانشگاه تهران دریافت کرده است. از آن زمان به بعد، ناصر حسینی مهر در مسیری پژوهشی و ادبی فعالیت کرده و برخی از مطالعات مهم ادبیاتی و تاریخی را به اجرا درآورده است.

یکی از زمینه‌های مهم کاری ناصر حسینی مهر، مطالعه و تحقیق درباره تئاتر ایران بوده است. او به عنوان یکی از محققان برجسته‌ی تئاتر ایران شناخته می‌شود و کتاب‌ها و مقالات بسیاری در این زمینه تألیف کرده است. از جمله کتاب‌های معروف او می‌توان به "تئاتر در ایران" اشاره کرد که به معرفی تاریخچه و گسترش تئاتر در ایران پرداخته است و تحلیل‌های مهمی را درباره این هنر ارائه داده است.

ناصر حسینی مهر در کنار تألیف کتاب‌ها، مقالات و مطالعات فرهنگی، در برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای فرهنگی نیز فعالیت داشته و به انتشار آثار ارزشمندی در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری کمک کرده است.

از لحاظ ادبی، نوشته‌ها و پژوهش‌های ناصر حسینی مهر با دقت و عمیق بودن مشهود است و او با توجه به تخصص و دانش خود در زمینه‌های ادبیات و تئاتر، مورد تعریف و تقدیر اساتید و محققان دیگر قرار گرفته است.

کتاب تئاتر در ایران

ناصر حسینی مهر
« ناصر حسینی‌مهر » مترجم ، مدرس و کارگردان تئاتر است که سال‌های زیادی در کشورهای آلمان و فرانسه مقیم بوده است . از او « مرگ دانتون » اثر بوشنر و « هملت ماشین » نوشته هاینر مولر و . . . ترجمه و منتشر شده است
دسته بندی های کتاب تئاتر در ایران
قسمت هایی از کتاب تئاتر در ایران (لذت متن)
منظور دهه ی نخست و دوم قرن جدید خورشیدی و آن دوره ی طلایی تئاتر در تهران (به خصوص در تئاترهای لاله زار) است که با حضور هنرمندانی مستعد و اندیشمند ارتباطی عمیق و تنگاتنگ با مخاطبان برقرار می کرد و «تئاتر ملی» را سامان می داد، و بعدها از دهه ی چهل و پنجاه، با حضور نمایشگران و نمایشنامه نویسانی را گرایش هایی متفاوت، سیر طبیعی و واقعی این هنر را در ایران طی کرد، نمایشگرانی که به نقش تردید ناپذیر اجتماعی آن پی برده بودند و آثارشان منتقدانه و روشنگرانه بود، تصویر زمانه و زندگی پیرامونشان بود، و همواره بر لبه ی تیغ سانسور راه می رفتند، که ناگهان پژواک آوانگاردیسم اروپا در آثار خام و تقلیدوار متوهمان مدرنیسم، ادبیات دراماتیک ما را آشفته کرد، و چون این موج وارده از ریشه ها و پیوندهای فرهنگی و زبان ما دور و بیگانه بود سالها طول کشید تا تاثیرات نامطلوب آن تبدیل شود به ویژگی هایی مناسب و ملموس در ادبیات دراماتیک امروز ما...