کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی

Theoretical apparatus of pragmatist interpretiveism
(جامعه درون ساخت/برون ساخت)
کد کتاب : 48987
شابک : 978-6227303261
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 316
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی اثر حسین ابوالحسن تنهایی

"دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی" کتابی است از "حسین ابوالحسن تنهایی"، که در آن "جامعه درون ساخت/برون ساخت" را مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب پیش از پیشگفتار، مستقیما به سراغ مبحث اشاره شده در عنوان، یعنی "دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی" می‌رود و بعد از توضیح اصطلاحات مفهومی و نظری آن، رویکرد طبیعت‌گرایی، تحلیل و اسلوب‎‌شناسی دیالکتیکی را در کنار ویژگی‌ها و تبارشناسی نظری "جامعه درون ساخت/برون ساخت" الیگارشیک / فدراتیو توضیح می‌دهد. "حسین ابوالحسن تنهایی" همچنین به توصیف قشربندی اجتماعی می‌پردازد و منش اخلاق و معرفت طبقاتی را به همراه شرح پیکربندی طبقات و قشرهای درونی، به خواننده معرفی می‌کند. مهاجرت، خرید، تعلق و هراس طبقاتی، همگی از ویژگی‌های این پیکربندی طبقاتی هستند و بعد از برشمردن آنها، نوبت به آشنایی با ویژگی‌های جوامع کم‌همیار و پر‌همیار می‌شود. در این راستا چیستی انسان، روابط متقابل انسان و جامعه یا همان دیالکتیک جامعه‌ای و چیستی جامعه معرفی شده و مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار می‎گیرد.
در "دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی" به قلم "حسین ابوالحسن تنهایی"، به روش‌شناسی، معرفت‌شناسی و شیوه‌شناسی متون تاریخی نیز پرداخته می‌شود و از استراتژی تبیین پارادایمی این تغییر و تحولات تاریخی نیز سخن گفته می‌شود. در راستای معرفی این پارادایم‌ها، به پارادایم برآیش‌گرایی، تراوش‌گرایی‌ و ویژه‌گرایی اشاره می‌شود و سپس گفتمان‌های معرفت‌شناختی، که شامل گفتمان تاریخی زندگی و نظریه و گفتمان تاریخی دین می‌باشد، معرفی می‌شوند. "حسین ابوالحسن تنهایی" از مرور مطالب نظری گفته شده در برخی نمونه‌های تاریخی آن نظیر چین، هند و خاستگاه اسلام باستان دریغ نمی‎کند و ردپای موارد ذکر شده را در جامعه‌ی ایرانی، از دوران پیشاآریانی و بسیار بعد از آن، دنبال می‎کند.

کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی

حسین ابوالحسن تنهایی
حسین ابوالحسن تنهایی متولد سال 1330، در اصفهان می باشد. وی دارایکارشناسی روان‌شناسی و فلسفه از دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۵۳ شمسی،کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی و انسان شناسی درسال۱۹۷۸ از دانشگاه بین المللی ایالات متحده دانشگاه سان دیگو،دکترای تخصصی جامعه‌شناسی و انسان شناسی در سال ۱۹۸۱از دانشگاه بین المللی ایالات متحده دانشگاه سان دیگو است. تنهاییعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز می باشد.
دسته بندی های کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی
قسمت هایی از کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی (لذت متن)
در دستگاه نظری تفسیری پرگمتیستی واقعیت اجتماعی و جامعه ای به مثابه کنش پیوسته در ویژگی نظم و تاریخ و در سه شیوه اسلوب های دیالکتیکی: 1- اسلوب دیالکتیکی تکمیلی، 2- اسلوب دیالکتیکی قطبی، 3- اسلوب دیالیکتیکی فاصله، مطالعه می شود. قواعد دیالکتیک فاصله و با پیکربندی تضاد مثبت، لازمه توسعه منطقی و دموکراتیک کردن جامعه است و تنها از طریق کنشگری درس اتحادیه ها، سندیکاها و چانه زنی صنفی و سیاسی در جامعه ای پرهمیار و با همت و کوشش آگاهانه نسل های جوان تر ممکن می شود، همان گونه که در برخی جوامع صنعتی، کشورهای اسکادیناوی، جنبش های اجتماعی رهایی بخش، انجمن های مردمی، خیریه ای و نهادهای سندیکالیسم پرگمتیستی در کشورهای بزرگ صنعتی جهان در حال شکل گیری و توسعه هستند. جامعه تاریخی آدمی شاهد تجربه کم همیاری در دو سنخ جوامع درون / برون ساخت الیگار شیک و فدراتیو و با دو شاخص مهم: 1- انحصار وسائط و راه های تولیدی و 2- ویژگی انحصار ساز و کارهای فرصت های زندگی، به دوطبقه فرادست و فرو دست به نسبت داشتن وسائط و راه های تولیدی تقسیم شده و با سه ویژگی مهم رودر رو می شوند: 1- مالکیت تولیدی اموالی که مدیریت و کارکرد آن نیاز به استخدام نیروی کار دارد. 2- قدرت اجتماعی که روابط تولیدی مورد نظر فرادستان در فرهنگ روساختی را تنظیم می کند. 3- برنامه ریزی و مدیریتی که اهداف اجتماعی را بر میزان حفظ و گسترش مالکیت طبقه فرادست رشد می دهد. شاخص های (منش، معرفت و اخلاق طبقاتی)، ( تعلق، مهاجرت و خرید طبقاتی) و (هراس طبقاتی) نمئنه هایی از مفاهیم تحلیلی در شرح قشربندی دستگاه نظری تفسیری پرگمتیستی است.