کتاب تاریخ جامع بهائیت

The Complete History of Bahaism
(کالبدشکافی بهائیت)
کد کتاب : 50331
شابک : 978-9649915746
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 720
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ جامع بهائیت اثر بهرام افراسیابی

اصولیون معتقد بودند برای درک صحت احکام فرعی باید مبنایی فقهی داشت و چنین احکامی را الزاما باید بر مبنای قرآن، اخبار، اجماع، عقل و اجتهاد برآورد نمود و درستی و صحت آن را با این میزان تأیید یا رد کرد، درحالی‌که اخباریون مبنای استنباط و پذیرششان اخبار و احادیثی نقل شده که از ائمه شیعه بود.

اصولیون درباره اخبار و احادیث احتیاط زیادی می‌کردند و آن را به‌آسانی نمی‌پذیرفتند مگر با قید تواتر. این حالت نزد اخباریون جهت عکس داشت، اعتقاد به احادیث ضعیف به‌قدری از آن به بعد رایج شد که هر حدیثی هرچند ضعیف بپذیرند که نمونه زیر از آن جمله است: شیخ احمد احسائی گفته است: من قطع به احادیث دارم و از نفس حدیث برای من قطع می‌شود که کلام امام است و حاجت به رجال و عنوان ندارم ... مجمل در وقتی از اوقات شیخ احمد به نجف رفت شیخ محمدحسن صاحب جواهر الکلام اگرچه فن او منحصر به فقه بود لیکن در هاجر و مجادله ید طولایی داشت به‌نحوی‌که غلبه بر او حدیث مشکل بود.

پس شیخ محمدحسن خواست که این سخن را مکشوف نکند که شیخ احمد از نفس عبارت می‌تواند قطع نکند که آیا این کلام، کلام امام است یا نه پس شیخ محمدحسن که حدیثی جعل کرده و کلمات مغلقه در آن مندرج ساخت که مفردات آن در نهایت رحمت اکل سن ولی مرکبات آن بی‌حاصل بود و آن حدیث مجعول را در کاغذی نوشت، آن ورق را کهنه کرد پس از مالیدن و بالای دوده نگاه‌داشتن آن را به نزد شیخ احمد برد و گفت: معنی آن چیست؟

شیخ احمد آن را گرفت و مطالعه نمود و به شیخ محمدحسن صاحب جواهر الکلام گفت: این حدیث کلام امام است. پس آن را توجیهات بسیار کرد. پس شیخ محمدحسن آن ورقه را گرفت و بیرون رفت و آن را پاره کرد ...

کتاب تاریخ جامع بهائیت

بهرام افراسیابی
بهرام افراسیابی در شهر حافظ - شیراز - در محل دروازۀ کازرونی دولت به دنیا آمد. از کودکی به دو چیز عشق می‌ورزید. موسیقی و کتاب؛ هرچند هیچ یک از این دو به راحتی در دسترس وی قرار نمی‌گرفت اما او تا آنجا که می‌توانست آن‌ها را به دست می‌آورد. به گفتۀ خودش «این دو در تمام طول زندگی بهترین انیس و مونسم شدند و هستند.»نوشتن ذوق است. زمانی است که انسان می‌خواهد بنویسد. به نظرم کاری که با ذوق و از درون نتراود، کار خوبی نمی‌شود.افراسیابی دوران ابتدایی را در د...
قسمت هایی از کتاب تاریخ جامع بهائیت (لذت متن)
در بررسی بهائیت چهار موضوع پیوسته و مربوط به یکدیگر را باید تفکیک و جداگانه بررسی کرد. این بررسی یک مطالعه ی همه جانبه ی تاریخی، سیاسی و اجتماعی براساس اسناد معتبر و غیرقابل انکار می باشد. قبل از ورود به بحث بهائیت و هرگونه داوری در این زمینه، آشنایی و آگاهی کامل نسبت به موارد چهارگانه ای که در ذیل می آید ضروری است، چون بدون کالبدشکافی و اطلاع اولیه، ابهاماتی برجای خواهد ماند که نمی توان به طور شفاف و ژرف این فرایند را پیمود و به داوری نشست، درنتیجه قضاوت دراین مورد مشکل خواهد بود. چهار مورد پراهمیت عبارتند از: 1.چگونگی پیدایش یعنی منشاء بهائیت 2.شناخت اصول عقائد بهائیت به طور ریشه ای 3.تحولات ناشی از بهائیت و پیامدهای آن 4.روند دخالت های سیاسی بیگانگان دربه وجود آمدن، رشد و پرورش بهائیت و مسیری که سران اولیه بهائیت پیموده اند.