کتاب فلسفه اسماعیلی در عصر کلاسیک

An Anthology of Philosophy in Persia
(از جابر بن حیان تا نصیرالدین طوسی) منتخبات فلسفه در ایران 2
کد کتاب : 133430
مترجم :
شابک : 978-6226968072
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 579
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

از زرتشت تا خیام
An Anthology of Philosophy in Persia
(منتخبات فلسفه در ایران 1)
کد کتاب : 52233
مترجم :
شابک : 978-6226968027
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 568
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب از زرتشت تا خیام اثر سید حسین نصر

"از زرتشت تا خیام" جلد نخست از مجموعه‌ی "منتخبات فلسفه در ایران" است که دکنر "سید حسین نصر" و دکتر "مهدی امین رضوی"، گزینش متن، نگارش شرح‌ها و نظارت نهایی بر آن را به عهده داشته‌اند. سنت فلسفه در جهان فارسی زبانان، سنتی فوق العاده غنی، خلاقانه و متنوع است. این گلچین که در پنج مجلد گردآوری شده و هم اکنون جلد نخست آن در اختیار خوانندگان قرار گرفته است، قصد دارد چیزی از آن غنا و تنوع را به مخاطب منتقل کند. اصطلاح «فلسفه» به معنای وسیع آن شامل بحث های کلامی، تصوف فلسفی و هرمنوتیک فلسفی یا تاویل می‌شود. دکنر "سید حسین نصر" و دکتر "مهدی امین رضوی"، در این گلچین که دورانی به گستردگی بیش از دو هزار سال را پوشش می‌دهد و ترجمه‌هایی از دانشمندان معتبر را به نمایش می‌گذارد، منابع کتابشناختی کاملی را در سرتاسر اثر ارائه می‌دهند. برای هرکسی که علاقه مند به کاوش، در تمام جلوه های متنوع سنت‌های فلسفی و جذاب ایران است، چنین اثر گسترده و بلندپروازانه‌ای منبعی ضروری خواهد بود.
جلد اول از دوره زرتشتی شروع می‌شود و به زمان ابوریحان بیرونی و حکیم عمر خیام می رسد و به مکتب مشایی مرتبط با ابن سینا توجه ویژه دارد. در دوران پیش از اسلام، فلسفه با دین آمیخته بود و در متون دینی فارسی مانند گاتها، دنکرد و متون زرتشتی بونداهیسن است که بحث های فلسفی درباره موضوعاتی از متافیزیک تا کیهان‌شناسی و آخرت‌شناسی را می‌توان یافت.
"از زرتشت تا خیام" یک گنجینه دیدنی از فلسفه اسلامی است. و ظرافت "سید حسین نصر" و "مهدی امین رضوی"، دو فیلسوف فوق العاده، شما را شگفت زده می‌کند. "از زرتشت تا خیام" کتابی است درباره ایران بزرگ و تمام تاریخ غنی آن و مطالعه‌ی آن به کسانی که از فلسفه و تاریخ لذت می‌برند، پیشنهاد می‌شود.

کتاب از زرتشت تا خیام

سید حسین نصر
سید حسین نصر زاده ۱۹ فروردین ۱۳۱۲ در تهران، فرزند سید ولی‌الله نصر و نبیره شیخ فضل‌الله نوری است. وی فیلسوف و متأله سنت‌گرای ایرانی و استاد علوم اسلامی در دانشگاه جرج واشینگتن ایالات متحده آمریکا است که مقالات و کتب دانشگاهی بسیاری نوشته است.او در تهران زاده شد و در نوجوانی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. کارشناسی فیزیک را از مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) گرفت و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه هاروارد در رشته فلسفه و تاریخ دانش گذراند. سپس، به ایران بازگشت و استاد فلسفه دانشگاه ...
قسمت هایی از کتاب از زرتشت تا خیام (لذت متن)
کتابی که پیش رو دارید در نوع خود یکی از بهترین آثار در زمینۀ تاریخ فلسفۀ اسلامی به شمار می رود. نخست بدان دلیل که دو ویراستار دانشمند، اساتید دکتر سیدحسین نصر و دکتر مهدی امین رضوی مسئولیت انتخاب متون، نگارش شروح و نظارت بر آن را بر عهده داشته اند؛ سپس به این دلیل که شیوۀ تدوین آن با دیگر آثاری که تحت عنوان «تاریخ فلسفه» شناخته می شوند، به کلی تفاوت دارد. شیوه ای که این کتاب در پیش گرفته، غالبا تحت عنوان «آنتولوژی» (گلچین) یا منتخبات شناخته می شود؛ اما این اثر فراتر از یک آنتولوژی ساده است که می تواند بهترین شیوۀ گزارش دهی از تاریخ فلسفه باشد؛ زیرا بر خلاف تمام «تاریخ فلسفه»ها صرفا رونوشتی دست دوم از تفکر فلاسفه ارائه نمی دهد، بلکه ضمن توضیحی مختصر، خواننده را به دل متون اصلی فلاسفه می برد. بنابراین حسن اصلی این شیوه این است که هم نوعی تاریخ فلسفه است و هم بر خلاف شیوۀ متعارف تاریخ فلسفه نگاری، خواننده را به وادی متون اصلی و آثار دست اول می کشاند. امتیاز دیگر این کتاب آن است که داستان فلسفه در ایران را از پیش از اسلام آغاز کرده و نقاط پیوست آن با فلسفۀ اسلامی را نشان داده است. از این رو این کتاب در نوع خود نسبت به دیگر تاریخ فلسفه ها دارای مزیت است. رویۀ کتاب اینگونه است که برای هر بخش ابتدا توضیحی دربارۀ مکتب یا نحلۀ فلسفی موردنظر به قلم یکی از دو ویراستار ارائه شده تا شناختی اجمالی با آن جریان فلسفی فراهم آید؛ سپس برای هر یک از فلاسفه یا نمایندگان اصلی آن جریان مقدمه ای مجزا نگاشته شده و مهم ترین بخش از آثار اصلی آن فیلسوف گلچین شده و در کتاب آمده است. انتخاب این بخش های خود کاری تخصصی بوده که توسط اساتید مطرح آن حوزه از سرتاسر جهان صورت گرفته و در نهایت در نسخۀ اصلی، توسط اساتید شاخص حوزۀ موردنظر به انگلیسی ترجمه شده است.