کتاب جامعه ایران در دوران رضا شاه پهلوی

Society of Iran during Reza Shah Pahlavi
کد کتاب : 5228
شابک : 9789643205522
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1967
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب جامعه ایران در دوران رضا شاه پهلوی اثر احسان طبری

"جامعه ایران در دوران رضا شاه پهلوی" کتابی است به قلم "احسان طبری"، که "عزیزالله علیزاده" کار تصحیح آن را عهده دار شد. این اثر بر مبنای مدارک و شواهدی که از گذشته به جا مانده، یک تجزیه و تحلیل تاریخی و اجتماعی از وقایع و وضعیت "جامعه ایران در دوران رضا شاه پهلوی" ارائه می کند و تغییر و تحولات متعددی که در این دوره و با پشت سر گذاشتن عصر قجر در ایران رخ داد، مورد بررسی قرار می دهد. بدیهی است به سبب عمق و حجم دگرگونی هایی که رضاخان بر ایران اعمال داشت، پیامدهای اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی نیز به وجود آمد که این آثار و پیامدها از دیگر موارد تحت پوشش این کتاب است. در کنار تمام این مسائل، "احسان طبری" ضرورت و لزوم اجرای این تغییر و تحولات را نیز زیر ذره بین برده و قصد و هدف افرادی که آنان را پی ریزی نموده بودند مورد ارزیابی قرار داده است.
از جمله مواردی که در کتاب "جامعه ایران در دوران رضا شاه پهلوی"، نوشته ی "احسان طبری" به آن بر می خوریم مطالبی در مورد پیش زمینه ی تاریخی ظهور دیکتاتوری، استراتژی های صنعتی سازی کشور و مساله ی نفت، اصلاحات ارضی و سیاست های مربوط به کشاورزی، استراتژی های ضد دموکراسی و ضد ملی رژیم پهلوی، اشاره به جریانات مذهبی، سیاسی و فکری برجسته در آن دوره که از جمله ی آن ها می توان به مکتب قرآن شریعت سنگلجی، بهایی گری، پاکدینی و مارکسیسم اشاره نمود، می باشد. در نهایت بحثی درباره ی سقوط سیاست حاکم مطرح شده و آنچه از دیدگاه نویسنده با عنوان آرمان اجتماعی در نظر گرفته می شود برای خوانندگان تشریح شده است.

کتاب جامعه ایران در دوران رضا شاه پهلوی

احسان طبری
احسان طبری (زادهٔ ۱۹ بهمن ۱۲۹۵ در ساری - درگذشتهٔ ۹ اردیبهشت ۱۳۶۸ در تهران) نویسنده، شاعر، نظریه‌پرداز برجستهٔ مارکسیسم-لنینیسم، ایدئولوژیست ارشد، و عضو کمیتهٔ مرکزی و هیئت سیاسی حزب توده ایران در سال‌های انقلاب ایران بود.
دسته بندی های کتاب جامعه ایران در دوران رضا شاه پهلوی
قسمت هایی از کتاب جامعه ایران در دوران رضا شاه پهلوی (لذت متن)
اعلان اشغال ایران توسط آندره آندریویچ اسمیرنوف(۱۹۸۲_۱۹۰۵)- سفیر کبیر شوروی- و سر ریدر بولارد(۱۹۴۳-۱۹۴۲) سفیر انگلستان در منزل رجبعلی منصور ملقب به منصور الملک و اعلان خبر هجوم متفقین (آمریکا، انگلستان، شوروی و فرانسه) به ایران توسط منصور الملک و جواد عامری(۱۳۵۹_۱۲۷۰) کفیل وزارت امور خارجه، در کاخ سعدآباد به رضاشاه و سپس به نمایندگان مجلس شورای ملی و ادامه هجوم ارتش متفقین با حدود ۴۰۰۰۰ نیروی دریایی، هوایی و زمینی شوروی از شمال و شرق و اشغال آستارا، بندر پهلوی (انزلی)، تبریز، اردبیل، رضائیه (ارومیه)، کرمانشاه، همدان قزوین، مشهد و حدود ۱۹۰۰۰ نیروی انگلیسی از جنوب و غرب و اشغال خوزستان و قتل دریادار غلامعلی بایندر فرمانده نیروی دریایی و ناخدا نصرالله نقدی -رئیس ستاد نیروی هوایی- و حرکت متفقین به سوی تهران