کتاب آیین در ایران

Religion in Iran
نگاه به دیانت باب از دریچه ی اصلاح مذهب تشیع
کد کتاب : 53259
شابک : 978-6222900045
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 506
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب آیین در ایران اثر میرزا یحیی دولت آبادی

سید یحیی دولت‌آبادی نویسنده کتاب "آیین در ایران" شاعر، خوشنویس، نویسنده وقایع مشروطیت و پس از مشروطیت، و از موسسان نهادهای نوین آموزشی در ایران چون انجمن معارف مدرسهٔ سادات بوده‌است. وی ازجمله رجال سیاسی عصر مشروطه و دوران پس از آن تا اوایل حکومت رضا شاه به‌شمار می‌آید و پست‌های سیاسی چون چندبار نمایندگی مجلس شورای ملی را در مقاطع متعدد تجربه کرد.
میرزا یحیی دولت آبادی در حدود سال 1313 ش، به خواست یکی از دوستان خود کتابی را با نام آیین در ایران نگاشت. او، در این کتاب، به تحلیل تاریخی ورود دیانت اسلام به ایران زردشتی پرداخته و سپس ضمن دست گذاشتن بر رویکردهای ضد ایرانی خلافت حجاز، خلافت اموی و خلافت عباسی سه نماد (اسلام عرب)، گرایش ایرانیان مغلوب به آل علی و شکل گیری مذهب تشیع (اسلام ایرانی) و بسط آن در ایران را بررسی کرده و با تحلیل سیر صعودی و نزولی ایمان شیعی در ایران، به ظهور (سیدعلی محمد باب) و آن چه با دعوت او و پیروانش در ایران رخ داده رسیده و در پایان، ضمن بررسی وضعیت دینداری ایرانیان در زمان نگارش کتاب خود، راه کاری را که برای حفظ دین مداری در ایران درست می دانست، به دست داده است و... در این کتاب، نویسنده ضمن ارائه راهکاری برای حفظ دین مداری، به تحلیل تاریخی ورود دیانت اسلام به ایران زردشتی، رویکردهای ضد ایرانی خلافت حجاز، خلافت اموی، خلافت عباسی و... می پردازد.

کتاب آیین در ایران

میرزا یحیی دولت آبادی
سید یحیی دولت‌آبادی (۱۸ دی ۱۲۴۱–۴ آبان ۱۳۱۸) شاعر، خوشنویس، نویسنده وقایع مشروطیت و پس از مشروطیت، و از مؤسسان نهادهای نوین آموزشی در ایران چون انجمن معارف مدرسهٔ سادات بوده‌است. وی ازجمله رجال سیاسی عصر مشروطه و دوران پس از آن تا اوایل حکومت رضا شاه به‌شمار می‌آید و پست‌های سیاسی چون چندبار نمایندگی مجلس شورای ملی را در مقاطع متعدد تجربه کرد.