کتاب جامعه توده وار

The Mass Society
کد کتاب : 53490
مترجم :
شابک : 978-6226203272
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 70
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب جامعه توده وار اثر سی رایت میلز

جامعه توده ای، هر جامعه ای در عصر مدرن است که دارای فرهنگ توده ای و نهادهای اجتماعی غیرشخصی و در مقیاس بزرگ باشد. جامعه توده ای «جامعه ای است که در آن رفاه و بوروکراسی، پیوندهای اجتماعی سنتی را تضعیف کرده است».توصیفات جامعه به عنوان یک «توده» در قرن نوزدهم شکل گرفت و به گرایش های همسطح در دوره انقلاب صنعتی اشاره کرد که ارزش های سنتی و اشرافی را تضعیف کرد.

در کار نظریه پردازان سیاسی اوایل قرن نوزدهم مانند الکسیس دو توکویل، این اصطلاح در بحث های مربوط به نگرانی های مفید در مورد تغییر در بدنه سیاست جهان غرب که پس از انقلاب فرانسه بیان شد، استفاده شد. چنین نگرانی های نخبگان تا حد زیادی بر "استبداد اکثریت" یا حکومت اوباش متمرکز بود.
جامعه توده ای به عنوان یک ایدئولوژی را می توان تحت سلطه تعداد کمی از نخبگان به هم پیوسته دانست که شرایط زندگی بسیاری را کنترل می کنند، اغلب از طریق متقاعد کردن و دستکاری. این امر نشان دهنده سیاست نظریه پردازان جامعه توده ای است - آنها طرفداران انواع نخبگان فرهنگی هستند که باید نسبت به توده ها ممتاز و ارتقا پیدا کنند و برای خود مدعی معافیت و رهبری توده های گمراه هستند.

از آنجایی که نوآوری های تکنولوژیکی به دولت اجازه گسترش داد، اندازه و اهمیت دولت متمرکز افزایش یافت. از آن زمان، دولت مسئولیت حوزه‌های بیشتر و بیشتری از زندگی اجتماعی را بر عهده گرفته است: مدرسه، تنظیم دستمزد و شرایط کار، ایجاد استانداردهایی برای انواع محصولات، و ارائه کمک‌های مالی به سالمندان، بیماران و بیکاران. در یک جامعه توده ای، قدرت در بوروکراسی های بزرگ مستقر است، و مردم در جوامع محلی کنترل کمی بر زندگی خود دارند.

کتاب جامعه توده وار

سی رایت میلز
چارلز رایت میلز (Charles Wright Mills) (۲۸ آگوست ۱۹۱۶–۲۰ مارس ۱۹۶۲) جامعه‌شناس آمریکایی و استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه کلمبیا بود. او از سال ۱۹۴۶ تا زمان مرگ خود در سال ۱۹۶۲ استاد این دانشگاه بود.از میلز مقالات متعدد و گسترده‌ای در ژورنال‌های مطرح و علمی آمریکا منتشر شد، و چندین کتاب نیز از او به چاپ رسیده‌است. مطرح‌ترین اثر میلز کتاب نخبگان قدرت است که در آن به معرفی و توصیف روابط و اتحاد طبقاتی در میان نخبگان سیاسی، نظامی و اقتصادی ایالات متحده می‌پر...
قسمت هایی از کتاب جامعه توده وار (لذت متن)
آرا عمومی در جایی می تواند وجود داشته باشد که کسانی که جز حکومت کشور نیستند مدعی باشند که حق دارند عقاید خود را آزادانه و آشکارا اظهار کنند و حق دارند که از این طریق بر خط مشی ها و افراد و اعمال حکومت خود تاثیر بگذارند یا مسیر آن را تعیین کنند. به این مفهوم صوری، همیشه در ایالات متحده آمریکا یک نوع آرا عمومی وجود داشته است و هنوز هم وجود دارد، با این حال، در اثر تحولاتی که اخیرا روی داده است، این حق صوری- در آن جاهایی که هنوز به عنوان حق وجود دارد- معنایی را که روزگاری دارا بود، از دست داده است و تفاوت دنیای کهن سازمان های اختیاری با جهان سازمان های توده وار به اندازه ی تفاوت دنیای شب نامه پراکنی های تام پین با جهان رسانه های گروهی است.

از انقلاب فرانسه تاکنون، متفکران محافظه کار از روی احساس خطر شاهد پیدایش جمع بوده اند و آن را توده ها، یا چیزی به این مضمون، نام داده اند. مثلا گوستاو لوبن می نویسد: « جماعت حاکم است و موج بربریت غالب، چیزی نمانده است که حق الاهی شاهان جای خود را به حق الاهی توده ها بسپارد»؛ و اکنون «سرنوشت ملت ها در دل توده ها رقم می خورد نه در مجمع شاهزادگان». در قرن بیستم، متفکران لیبرال و حتی اندیشمندان سوسیالیست همین اندیشه را پی گرفته اند و، با صراحت بیشتر، از آنچه ما جامعه ای مرکب از توده ها می نامیم سخن گفته اند؛ و از گوستاولوبن تا امیل لودره و اورته گائی گاست، بر این اندیشه بوده اند که اهمیت توده ها متاسفانه روز به روز افزون تر می شود.