کتاب امپراطوری اردوغان

Erdogan's Empire
ترکیه و سیاست خاورمیانه
کد کتاب : 53499
مترجم :
شابک : 978-6004614238
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 400
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب امپراطوری اردوغان اثر سونر چاپتای

به تدریج از سال 2003، رجب طیب اردوغان، رهبر خودکامه ترکیه، تلاش کرد تا ترکیه را به یک قدرت بزرگ تبدیل کند - طبق سنت رهبران ترک گذشته از سلاطین متاخر عثمانی تا آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن. در کتاب امپراطوری اردوغان
، سونر چاپتای، نویسنده برجسته سلطان جدید - اولین زندگینامه رئیس جمهور اردوغان - مروری استادانه از سیاست قدرت در خاورمیانه و جایگاه ترکیه در آن ارائه می دهد.

اردوغان مدلی غیرمتعارف را در زمینه تاریخ اخیر ترکیه انتخاب کرده است و تلاش می کند کشورش را به عنوان یک قدرت مستقل خاورمیانه معرفی کند. با انجام این کار، ترکیه با متحدان سنتی غربی خود، از جمله ایالات متحده، صف شکسته است و سیاست خارجی به سبک امپریالیستی را پذیرفته است که هدف آن بازگرداندن نفوذ ترکیه در دوران عثمانی به خاورمیانه و بالکان است.

امروز، ترکیه علاوه بر سرکوب داخلی مخالفان و آزادی های روزنامه نگاری، که توسط شیوه حکومت داری اردوغان هدایت می شود، با جهانی متخاصم مواجه است. آنکارا تقریبا هیچ دوستی در خاورمیانه ندارد و با تهدیدی از سوی دشمنان تاریخی در حال ظهور مواجه است: روسیه و ایران. علاوه بر این، ترکیه نمی تواند به حمایت بی قید و شرط متحدان سنتی غربی خود تکیه کند. آیا اردوغان می تواند ترکیه را به کشوری امن بازگرداند؟ چه خطراتی پیش روی او و کشورش قرار دارد؟ چگونه ترکیه می تواند واقعا به یک قدرت بزرگ تبدیل شود و رویای مشترک بسیاری از ترک ها، سلاطین، آتاتورک و خود اردوغان را برآورده کند؟

کتاب امپراطوری اردوغان

سونر چاپتای
سونر چاپتای(Soner Çağaptay) دانشمند سیاسی ترک تبار آمریکایی مستقر در ایالات متحده است. او مدیر برنامه تحقیقاتی ترکیه در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک است. او از نظر آموزش مورخ است و متخصصدر روابط ترکیه و ایالات متحده ، سیاست ترکیه و ناسیونالیسم ترکیه می باشد.
قسمت هایی از کتاب امپراطوری اردوغان (لذت متن)
ترکیه در سال ۱۹۵۰ به یک کشور دمکراتیک چندحزبی تبدیل شد و جانشینان آتاترک و اینونو که با روش های دمکراتیک انتخاب شده بودند همچنان روش سکولار کمالی را تا چندین دهه ادامه دادند چون معتقد بودند این روش می تواند در جهان نوین تاب بیاورد و به همین دلیل نباید با تغییراتی که در جهان رخ می دهد تغییر کند.

این وضع تا زمان اردوغان ادامه داشت. این رهبر ترکیه در قرن بیست ویکم، برعکس اخلاف خود، ریشه در سنت اسلام سیاسی دارد که می کوشد کشورداری مذهبی و سیاسی را باهم بیامیزد. این دیدگاه سیاسی در اواخر سدهٔ بیستم در این کشور رو به رشد گذاشت و کاملا مخالف روش سکولار آتاترک بود. اردوغان از زمان روی کار آمدنش در سال ۲۰۰۳، با دگرگونی کامل سیاست در ترکیه، نشان داد که روش آتاترک اشتباه بوده است.

آتاترک به مدت پانزده سال یعنی بین سال های ۱۹۲۳ تا ۱۹۳۸ در ترکیه حکومت کرد و اردوغان تا به امروز بیش از شانزده سال در آنکارا بر کشورش حکومت کرده است. او بخش عمده ای از میراث آتاترک را نابود کرد. حکومت در این کشور تحت رهبری او بسیار اقتدارگرایانه شد، شاید همان قدر که در اواخر قرن بیستم در دوران آتاترک و اینونو اقتدارگرایانه بود و این شباهت فرمی در عین تفاوت محتوایی، بسیار شگفت انگیز است.