کتاب دروازه ی بی دروازه

Zen and Zen Classics
(متن کهن بودایی ذن)
کد کتاب : 54721
مترجم :
شابک : 978-6007826218
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1960
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب دروازه ی بی دروازه اثر رجینالد هوراس بلایث

کتاب دروازه ی بی دروازه (متن کهن بودایی ذن) اثری است به تالیف رجینالد هوراس بلایث، به ترجمۀ ع. پاشایی و چاپ انتشارات اتفاق. دروازه ی بی دروازه کتابی قدیمی است که در قرن سیزدهم میلادی توسط مومون (وو من) استاد ذن گردآوری و شرحی بر آن نگاشته شد. اثر حاضر دربردارندۀ چهل و هشت کوان است و برای هر کوان شرحی از مومون به نظم و نثر نگاشته شده، سپس در بخش یادداشت ها به روشن سازی نکات ضروری متن و شفاف سازی هرچه بیشتر متن پرداخته شده است.

کتاب دروازه ی بی دروازه

دسته بندی های کتاب دروازه ی بی دروازه
قسمت هایی از کتاب دروازه ی بی دروازه (لذت متن)
کیوگن گفت: «آن (ذن) شبیه مرد (رهبان) است که روی پرتگاهی با دندانش از درخت آویزان باشد. نه شاخه یی را با دست هایش گرفته نه پاهایش روی چیزی ست. مرد دیگری می آید زیر درخت و از او می پرسد «معنی آمدن بودی در مه از غرب چیست؟» اگر جواب ندهد، از جواب دادن به این سوال درمانده است. اگر جواب بدهد، زندگیش از دست می رود. تو در چنین وضعی چه می کنی؟»

حتا اگر شیوایی شما مثل رود جاری شود، باز کار بی حاصلی است. اگر بتوانید کل ادبیات بودایی را روشنگری کنید، باز کار بی حاصلی است. اگر شما این مساله را حل کنید، این لحظه به راهی که مرده است جان می بخشید و راهی را که تاکنون زنده بوده، نابود کرده اید. و الا باید منتظر میتریه بودا باشید و از او بپرسید.