کتاب درآمدی بر فلسفه تاریخ

An Introduction to the Philosophy of History
کد کتاب : 55765
مترجم :
شابک : 978-9643126933
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 464
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب درآمدی بر فلسفه تاریخ اثر مایکل استنفورد

به گفته ی مایکل استنفورد، نویسنده ی این کتاب، فلسفه تاریخ دو وظیفه دارد که یکی درک ماهیت فعالیت مورد مطالعه تاریخ است و دیگری بررسی مسائل و معماهایی که از آن فعالیت ناشی می شود ولی با فنون و ابزار متعلق به فعالیت موردنظر نمی توان از عهده آنها برآمد. بنابراین، تلاش های انجام شده در سده بیستم برای نشان دادن تاریخ چونان نوعی علم تجربی یا چونان شکلی از ادبیات، اشتباه و برخطا هستند. تاریخ یک مفهوم نیست بلکه یک فعالیت است، ولی نوعی فعالیت بی نظیر. وظیفه اصلی فیلسوف درک ماهیت خاص آن فعالیت است در فراگیرترین معنایی که من مدنظر قرار داده ام. به باور من بهترین کار این است که تاریخ را بحثی بی پایان بدانیم که بخشی مهم از گفت وگوی پایدار بشر را تشکیل می دهد. چنین موضعی در پاسخ به دو پرسش همواره موجود و مطرح درباره جایگاه و چگونگی رفتار ما در این دنیا بسیار موثر خواهد بود: « اکنون در کجا هستیم » و « چه باید بکنیم » ؟ هیچ کدام از این پرسش ها معطوف به گذشته نیستند، ولی واقعیت گذشته و درک و برداشت ما از آن برای یافتن پاسخ های معتبر و مناسب ضروری هستند. فلسفه تاریخ باید بحث و نقدی عقلانی درباره این مسائل باشد؛ بحث و نقدی که، مانند خود تاریخ، نباید پایان یابد.
کتاب درآمدی بر فلسفه ی تاریخ، انبوهی از مسائل فلسفی را که تاریخ ارائه می‌کند، آشکار می‌کند و خواننده را به تفکر بیشتر در مورد چگونگی رشد این مسائل از پرسش‌های تاریخی تشویق می‌کند.

کتاب درآمدی بر فلسفه تاریخ

مایکل استنفورد
مایکل استنفورد تا زمان بازنشستگی خود در سال 1983 سمت استاد ارشد تاریخ در دانشگاه غرب انگلستان را داشت. وی مجله Cogito را به عنوان سردبیر و نویسنده کتاب "ماهیت دانش تاریخی" (1986) و یک همراه مطالعه است. تاریخ (1994).
دسته بندی های کتاب درآمدی بر فلسفه تاریخ
قسمت هایی از کتاب درآمدی بر فلسفه تاریخ (لذت متن)
اگر به دنیای کنونی بازگردیم پی می بریم که مطالعه تاریخ به صنعت فراگیری در نهادهای آموزش ما تبدیل شده است، نقشی عمده در آموزش جوانان دارد و برای انسان های اندیشمند و متفکر بسیار لذت بخش است. آگاهی از گذشته در زندگی ما مهم جلوه می کند، چه این آگاهی به واسطه تاریخ نگاری ها حاصل شود یا به واسطه آثار هنری، ادبی و معماری، یا از طریق تلویزیون، فیلم یا دیگر رسانه های جمعی. ولی هرچند جایگاه کنونی آگاهی تاریخی ما بسیار رفیع تر از جایگاه آن نزد یونانیان به نظر می رسد، هنوز فلسفه تاریخ نسبتا نادیده گرفته می شود. این واقعیت عجیب به نظر می رسد، زیرا بی گمان این اندازه علاقه به گذشته و معنای آن نمی تواند از عهده طرح مسائل مورد علاقه فیلسوف ( که این کتاب می کوشد طرح کند ) برنیاید. آیا در این حوزه مجالی برای حیرت کردن و در شگفت شدن وجود ندارد، به گونه ای که در علوم تجربی، زبان، ذهن، ریاضیات یا اخلاق وجود دارد؟