کتاب آلن تورینگ

Alan Turing
پدر هوش مصنوعی و کامپیوترهای امروزی
کد کتاب : 56453
شابک : 978-6229849514
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 163
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب آلن تورینگ اثر بهرام صادقی بی غم

نام "آلن تورینگ" به عنوان "پدر هوش مصنوعی و کامپیوترهای امروزی" بارها در محافل علمی، کنفرانس‌های دانش‌بنیان و حتی سینمای هالیوود به گوش رسیده است. به جهت اهمیت کار "آلن تورینگ" و تاثیری که پژوهش‌های وی در قامت "پدر هوش مصنوعی و کامپیوترهای امروزی" داشته، افراد زیادی به زندگی او پرداخته‌اند و تلاش کرده‌اند تا گوشه‌ای از اقدامات وی را به فراخور مخاطبی که قصد آشنا شدن با "آلن تورینگ" را دارد، برجسته نمایند. این بار دکتر "بهرام صادقی بی غم" به سراغ این دانشمند بزرگ و تاثیرگذار رفته و در کتاب صد و شصت صفحه‌ای پیش رو که به همت انتشارات گوتنبرگ به عرصه‌ی چاپ رسیده، زندگی او را زیر ذره‌بین برده است.
"آلن ماتیسون تورینگ" در طول زندگانی کوتاه خود، پستی و بلندی‌های بسیاری را تجربه کرد که بخشی از آن ناشی از انتخاب‌های شخصی وی و بیشتر آن به دلیل هوش سرشار و موقعیت‌هایی بود که استفاده از این هوش برایش به ارمغان می‌آورد. او بخش اعظم زندگی خود را به علم ریاضی اختصاص داده بود و ریاضیات، مهمترین رانه‌‌ای بود که به عشق آن، هر روز را به شب می‌رساند. این علاقه‌ی وصف نشدنی به ریاضی و هوش بالای او در این زمینه، ترکیب شگفت‌آوری را ایجاد کرد که به وسیله‌ی آن "آلن تورینگ" توانست پایه‌های اختراعی عظیم را بنا کند. آن اختراع، کامپیوتر بود که حیات بشری را به صورت اساسی متحول کرد و هنوز هم به پیشرفت توقف‌ناپذیر خود ادامه می‌دهد. دکتر "بهرام صادقی بی غم" در کتاب پیش رو، با پرداختن به زندگی "آلن تورینگ" از بدو تولد تا مرگ وی، دستاوردهای او را به عنوان "پدر هوش مصنوعی و کامپیوترهای امروزی" بر می‌شمارد و ریشه‌های علم کامپیوتر و پیوندش با ریاضیات را در کار این دانشمند نخبه، نشان می‌دهد.

کتاب آلن تورینگ

بهرام صادقی بی غم
دکتر بهرام صادقی بی غم متولد سال 1354،دانشیار دانشکده فناوری اطلاعات و علوم رایانه می باشد.
دسته بندی های کتاب آلن تورینگ
قسمت هایی از کتاب آلن تورینگ (لذت متن)
یکی از سفرهای آلن به آمریکا، مصادف با زمانی بود که دستگاهی موسوم به انیاک که مخفف واژه انتگرال گیر و محاسبه گر عددی الکترونیکی است، در دانشکده ی مهندسی دانشگاه پنسیلوانیا درحال ساخت بود. این دستگاه بسیار بزرگ تر از کولوسوس بود اما تا پس از جنگ آماده نشد. او در این مسافرت علمی، به بررسی کدهای آنیگما و یافتن راهی برای شکستن کدهای آن پرداخت. چون مساله سخت بود، برای آلن جذابیت زیادی داشت. البته آلن دلیل دیگری هم برای این همه لذت بردن از مساله داشت. او می گفت: «این مسئله را انتخاب کرده ام چون هیچ کس دیگری به آن نمی پردازد و کل مساله برای خودم است.» دستاورد او از این همه کار متوالی در بلچلی پارک و مسافرت های علمی، طراحی و ساخت ماشین بامب بود. بخش مهمی از کار شکستن کد را بامب به شکل مکانیکی انجام می داد. در طراحی این ماشین، آلن از کارهای دانشمندان دیگر و به طور خاص، ماریان ریفسکی نیز الهام گرفته بود. ماشین الکترومکانیکی آلن به نام بامب قادر بود کدهای آنیگما را بشکند. این ماشین پیام های آلمانی ها که توسط آنیگما رمز شده بودند را با سرعت بالا بررسی و کلید رمز را پیدا می کرد. در ماشین بامب باید تمام حالات متناقض پیدا و حذف می شدند تا گزینه های صحیح باقی بمانند. اولین بامب در تاریخ ۱۸ مارس ۱۹۴۰ نصب و به مرور عملکردش بهتر شد. آلن در طول این سال ها به اهمیت آمار بیش از پیش پی برد و هم چنین رمزگشایی را رسما به عنوان شاخه ای از دانش به جهان معرفی کرد. در مدتی که در آمریکا بود تنها دلخوشی اش علم و دانش و بحث با افراد علمی بود. تحمل آمریکا برایش سخت بود و در ماه مارس سال ۱۹۴۳ مجددا به انگلیس و بلچلی پارک بازگشت.