کتاب ویرایش و زبان داستان

Editing and story language
کد کتاب : 56725
شابک : 978-6009836635
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 226
سال انتشار شمسی : 1403
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب ویرایش و زبان داستان اثر محمد حسینی


واژه «ویرایش» اسم مصدری است که با تبدیل معمول «پ» به «و» در زبان فارسی امروز از ریشهٔ «پیراستن» ساخته شده است؛ از مصدر «ویراستن ه و از ماده مضارع) ویرای) با اضافه «شین» مصدری
«ویرایش» پیراستن از راه کاستن و نیز آماده کردن» و «ساختن» را در بر میگیرد همچنان که «آراستن» به معنای افزودن» را در خود دارد. درست کردن شکل و مضمون متن معنایی است که کم و بیش دست اندرکاران نشر کتاب و مطبوعات برای ویرایش پذیرفته اند. این یعنی نوشته ویرایش شده نوشته ای است که نه فقط نثر و زبانه درستی به کار گرفته شده است که مضامین ارائه شده در آن نیز عاری از خطاست.
آن که عهده دار تبدیل کردن متن به نوشته ای عاری از خطاست (چه در نثر و چه در شکل و چه در مضمون)، ویراستار نام دارد. ویراستار کسی است که پیش از انتشار متن آن را میخواند تا اشتباهاتش را درست کند.
هم پدیدآورنده و هم ناشر پیش از انتشار اثر نیازمند ویرایش آنند تا آنچه عرضه میکنند کارآمد و اعتبار افزون باشد.
رسم اشتباهات انشایی و املایی تأیید یا تصحیح اطلاعات ارائه شده خط و نشانه های سجاوندی، پاراگراف بندی تنظیم شیوۀ نقل قول و معرفی منابع استخراج یا بازبینی و تصحیح نمایه در صورت نیاز تطبیق با متن اصلی (اگر) متن ترجمه باشد، تطبیق با نسخه های اصل و بدل اگر تصحیح باشد و هر آنچه متن را کارآمد و اعتبار افزون میکند از وظایف و پراستار است. و چنین نمی شود مگر آن که ویراستار از همه چیز اندکی بداند. او باید بتواند اشکالات متن را شناسایی کندو درست را برای رفعشان بشناسد و به آنها مراجعه کند. ویراستار ممکن است به آنچه ویرایش کند علاقه مند باشد یا نباشد؛ تحلیل نویسنده را بپسندد یا نپسندد؛ ضرورتی انتشارش ببیند یا نبیند؛ با این همه موظف است به اصلاح و بهبود آن . دازد. تکیه گاه ویراستار در چنین مواقعی بلند نظری اوست.

کتاب ویرایش و زبان داستان

محمد حسینی
در کارنامه ادبی محمد حسینی، ویراستاری، روزنامه نگاری و برگزاری جلسات متعدد ادبی دیده می‌شود. شب‌های تجربه از مهم‌ترین این جلسات در دهه هشتاد بود که ویژه علی اشرف درویشیان و محمد محمد علی و بهمن فرزانه برگزار شد و پس از آن اجازه ادامه نیافت. رمان "آبی تر از گناه" محمد حسینی جایزه ادبی گلشیری و جایزه مهرگان ادب(پکا) برای بهترین رمان سال ۱۳۸۳ را از آن خود کرد.