کتاب پرسترویکا

Perestroika
فراز و فرود آن
کد کتاب : 56886
مترجم :
شابک : 978-9645772923
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 354
سال انتشار شمسی : 1381
سال انتشار میلادی : 1992
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب پرسترویکا اثر مایک دیویدو

کتاب "پرسترویکا" یک جنبش سیاسی برای اصلاحات در حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی (CPSU) در اواخر دهه 1980 بود که به طور گسترده با میخائیل گورباچف، دبیر کل CPSU و گلاسنوست (به معنای "باز بودن") مرتبط بود. اصلاح سیاست معنای تحت اللفظی پرسترویکا «بازسازی» است که به بازسازی نظام سیاسی و اقتصادی شوروی در تلاش برای پایان دادن به دوران رکود اشاره دارد.
پرسترویکا اجازه اقدامات مستقل بیشتری را از وزارتخانه های مختلف داد و اصلاحات بازار بسیاری را ارائه کرد. هدف ادعایی پرسترویکا، با این حال، پایان دادن به اقتصاد دستوری نبود، بلکه کارآمدتر کردن سوسیالیسم برای پاسخگویی بهتر به نیازهای شهروندان شوروی با اتخاذ عناصری از اقتصاد لیبرال بود. روند اجرای پرسترویکا کمبودها، تنش های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را در داخل اتحاد جماهیر شوروی ایجاد کرد و اغلب مقصر صعود سیاسی ناسیونالیسم و احزاب سیاسی ناسیونالیست در جمهوری های تشکیل دهنده آن می باشد.
گورباچف برای اولین بار از این واژه در سخنرانی خود در سفرش به شهر تولیاتی در سال 1986 استفاده کرد. پرسترویکا از سال 1985 تا 1991 ادامه داشت و گاهی اوقات استدلال می شود که علت مهم فروپاشی بلوک شرق و انحلال اتحاد جماهیر شوروی است. این نشان دهنده پایان جنگ سرد بود.

نویسنده کتاب پرسترویکا، خبرنگاری آمریکایی است که مدت پانزده سال در روسیه سر برده، طی این مدت حوادث مربوط به فروپاشی شوروی سابق را از نزدیک مشاهده کرده است . وی در این کتاب ضمن شرح حوادث یاد شده، تجزیه و تحلیلی از فراز و فرود پروسترویکا پیش از حوادث اوت 1991و پس از آن، به دست می‌دهد .

کتاب پرسترویکا

قسمت هایی از کتاب پرسترویکا (لذت متن)
فهرستی از مطالب: -هر انقلاب بارها و بارها خود را اصلاح می کند -چه چیزی پروسترویکا را از مسیر تمرکز اقتصادی دور کرد؟ -یک انقلاب فرهنگی به ضد حزب کمونیست اتحاد شوروی -دمکراسی در جامعه سوسیالیستی لنین رویاروی کائوتسکی -نقش منافع طبقاتی و مصالح ملی -کالبد شکافی ضد کمونیسم در اتحاد شوروی -بوریس نیکلایویچ یلتسین -میخائیل سرگیویچ گورباچف -ششمین کنگره و قانون اساسی -امروزی شدن طبقه کارگر -نگاه تازه به توطئه اوت و پس از آن -وظیفه راهبردی