کتاب اسطوره و تفکر مدرن

Myth and Meaning
کد کتاب : 60001
مترجم :
شابک : 978-9643211240
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 62
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1978
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب اسطوره و تفکر مدرن اثر کلود لوی-استروس

کتاب حاضر پنج سخنرانی کلودلوی استروس است. سخنرانی ها در واقع پاسخ به پرسش هایی است که از سوی اندیشمندان مطرح می شده است. عناوین این پنج سخنرانی از این قرار است :"برخورد اسطوره و علم"، "تفکر بدوی و تفکر مدرن"، "لب شکری ها و دو قلوها :جدایی اسطوره ها"، "اسطوره و تاریخ "و "اسطوره و موسیقی".
در مطالعه ساختار اسطوره، لوی استروس تلاش می کند که اسطوره های فرهنگ های متفاوت را که در کشورهای مختلف ظهور کرده معرفی و محتوای آن ها را توضیح دهد.
استروس معتقد است :که این اسطوره ها گرچه از نظر محتوا، شخصیت، و رویدادها متفاوت اند، ساختار آن ها مشابه است. وی خاطر نشان می کند: اسطوره زبان است، زیرا اسطوره برای آن که وجود داشته باشد باید روایت شود ...اسطوره از نظر تاریخی منحصر به فرد است و تقریبا همیشه در زمان های گذشته به وقوع می پیوندد و از سوی دیگر غیر تاریخی هستند؛ بدین معنا که داستانش غیر زمانی است .

کتاب اسطوره و تفکر مدرن

کلود لوی-استروس
کلود لوی استروس (Claude Lévi-Strauss) ‏ (۲۸ نوامبر ۱۹۰۸ – ۳۰ اکتبر ۲۰۰۹) قوم‌شناس و انسان‌شناس فرانسوی و از نظریه‌پردازان انسان‌شناسی مدرن بود که در تمامی حوزه‌های کلیدی آن نظریاتی ارائه کرده‌ بود. استروس را پدر مردم‌شناسی مدرن می‌دانند. نام وی با ساختارگرایی عجین شده‌است. از دیدگاه لوی استروس، هدف انسان‌شناسی ساختارگرا، رسوخ به لایه‌های زیرینِ سطحها و تمرکز بر روی «سازوکارها» به جای تمرکز بر روی مردمان و رفتا...