کتاب چهره های منفور در تاریخ معاصر ایران

Hated figures in the contemporary history of Iran
  • 15 % تخفیف
    170,000 | 144,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: نگاه نگاه
    نویسنده: حبیب اله تابانی
کد کتاب : 60513
شابک : 978-9643511531
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 600
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب چهره های منفور در تاریخ معاصر ایران اثر حبیب اله تابانی

کتاب چهره‌های منفور در تاریخ معاصر ایران حاوی شرح‌حال و اقدامات مهم تنی چند از شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران است که به‌زعم نویسنده کارنامۀ نامطلوبی از خود برجای گذاشته‌اند و عملکردشان به دور از موازین اخلاقی و به ضرر منافع ملی بوده است. او با همین دیدگاه فعالیت‌های آنان را نقد و ارزیابی کرده. حاجی ابراهیم‌خان شیرازی کلانتر، میرزا نصرالله آقاخان نوری‌، وثوق‌الدوله‌، سرتیپ محمد درگاهی (قلعه‌بیگی)، سرلشکر محمدحسین آیرم‌، میرزا هاشم‌خان نوری اسفندیار، شاهزاده سلطان عبدالمجید میرزا عین‌الدوله‌ و سید ضیاءالدین طباطبایی شخصیت‌هایی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

کتاب چهره های منفور در تاریخ معاصر ایران

دسته بندی های کتاب چهره های منفور در تاریخ معاصر ایران
قسمت هایی از کتاب چهره های منفور در تاریخ معاصر ایران (لذت متن)
دورۀ قاجاریه یکی از ننگ‏آورترین دوره‏های تاریخ ایران و از بزرگ‏ترین عوامل این وضع هم فساد دستگاه سلطنت بود. شاهان این سلسله خود منبع اصلی فساد بودند و در رشوه‏گیری و… با درباریان و حکام خود رقابت می‏کردند و چنان در این اعمال فاسد غرق بوده‏اند که حتی اطراف خود را هم نمی‏دیدند و درست در زمانی که جهان چهارنعل راه‏های پیشرفت و تکنولوژی را درمی‏نوردید و سیاستمداران کوچک‏ترین حرکت شطرنج‏بازان صحنۀ سیاست را در عرصۀ رقابت بین‏المللی از نظر دور نمی‏داشتند، آنان سر خود را زیر برف فساد و تباهی، عیاشی و تجمل‏پرستی و غارت و چپاول اموال ملی پنهان کرده بودند و حتی نمی‏توانستند آفتاب را هم در آسمان بین‏المللی ببینند.

محمد مسعود یک بار گفته بود «… ایران نمی‏تواند در هیچ‏یک از دو بلوک سیاسی جهان وارد شود. مصلحت ایران در آن است که با سیاست موازنۀ منفی خود را اداره کند و با تحولی که تکان‏های شدید نداشته باشد جهت خود را تعیین کند و با تأمل و متانت به طرف سرنوشت خویش پیش برود. اما آنها که این بازی شطرنج سیاسی را ترتیب داده‏اند، گویا منظورشان این است که با این بازی اولا از تحول جلوگیری کنند و ثانیا ایران را وارد یکی از دو بلوک سیاسی جهان کنند.»

وزیر مختار انگلیس در ایران، خود باعث و بانی برکناری و قتل امیرکبیر به دست ایادی کثیفش، نظیر میرزا آقاخان نوری و خانم عفیفه طاهره مهدعلیا خانم مادر ناصرالدین‏شاه ناآگاه و نادان، بوده است و این طور بر عملی که خودشان مسببش بوده‏اند اشک تمساح می‏ریزد. این در حالی است که براثر همۀ فعل‏وانفعالات دوران خیانت‏بار صدارت میرزا آقاخان نوری که ایران را تیول و فرمانبردار انگلستان کرده بود، حتی این جناب سایکس یک بار هم از او نام نمی‏برد و اتفاقات را طوری نشان می‏دهد که خواننده اگر کمی از جنایات و خیانت‏های انگلیس ناآگاه باشد، دولت فخیم بریتانیا را فرشتۀ نجات و نگهبان ایران می‏انگارد.