کتاب تفکر علمی

Scientific thinking
کد کتاب : 60948
مترجم :
شابک : ‌‌978-9644891366
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 425
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب تفکر علمی اثر رابرت ام مارتین

تفکر علمی یک راهنمای عملی برای استدلال استقرایی است - نوعی استدلال که معمولا در فعالیت های علمی مورد استفاده قرار می گیرد، خواه این فعالیت توسط یک دانشمند، یک گزارشگر، یک نظرسنجی سیاسی یا هر یک از ما در زندگی روزمره انجام شود. . این کتاب پوشش جامعی از موضوعاتی مانند تأیید، نمونه‌گیری، همبستگی، علیت، فرضیه‌ها و روش‌های تجربی ارائه می‌کند. نوشته‌های مارتین کسانی را که فکر می‌کنند چنین موضوعاتی باید کاملا خشک باشند، گیج می‌کند، ایده‌ها را با لحنی زنده و جذاب ارائه می‌کنند و مثال‌های سرگرم‌کننده را در سرتاسر خود گنجانده‌اند. این کتاب بر اهمیت کسب عادات خوب تفکر علمی تاکید می کند و به القای آن عادت ها در خواننده کمک می کند. سوالات و تمرینات محرک در هر فصل گنجانده شده است.
این کتاب از تفکر علمی می گوید، یعنی از قواعد حاکم بر راهوروش شایسته علمی، بعضی ها به علم علاقه دارند و بعضیها نه. اگر به علم علاقه ندارید بهتر است همین حالا یک نکته را بدانید، در این کتاب در خصوص اینکه در آزمایشگاهها و دپارتمان های علوم در دانشگاهها چطور فکر می کنند حرفهای زیادی هست، اما یک عالمه از بحثهای کتاب هم درباره این است که آدمهای معمولی، که دانشمند هم نیستند، در زندگی روزمره چطور فکر می کنند. پس شاید مباحث این کتاب به شما هم مربوط باشد و شما هم به مباحث آن علاقه پیدا کنید.
اگر از آن دسته افرادی هستید که از علوم با ریاضی وحشت دارند، ترس به دلتان راه ندهید. برای درک روشهای پایه علم، خیلی نیاز به دانستن حساب و منطق و فلسفه ندارید، البته دانستن اندکی از علوم به دردتان می خورد. اما نگران نباشید: برای خواندن این کتاب لازم نیست چیز خاصی بدانید. هرجا لازم شده آنچه باید بدانید به شما گفته خواهد شد.

کتاب تفکر علمی