کتاب گفتگوهای فلسفی

Philosophical Conversations
کد کتاب : 40025
مترجم :
شابک : 978-6002782472
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 495
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب گفتگوهای فلسفی اثر رابرت ام مارتین

کتاب «گفتگوهای فلسفی» مقدمه ای صریح ، غیررسمی و معاصر برای مطالعه فلسفه است. رابرت مارتین با استفاده از قالب گفتگو ، سوالات سنتی فلسفه را به گونه ای بررسی می کند که برای خوانندگان جذاب باشد.

این مکالمات اساسی و در عین حال سرگرم کننده، نشان می‌دهند که سوالات فلسفی مورد مناقشه و باز هستند. شخصیت های هر گفت وگو از پاسخ های متفاوتی به پرسش های مربوط به دین ، اخلاق ، هویت شخصی و سایر موضوعات می‌دهند. مواضع فلسفی با حداکثر شفافیت و اقناع ارائه می شود ، به طوری که خوانندگان می توانند از همه جنبه های یک موضوع قدردانی کرده و انتخاب های خود را انجام دهند. مکالمات فلسفی یک ابزار عالی برای تازه واردان به فلسفه است و زمینه لازم را برای مطالعه بیشتر فراهم می کند. در حالی که به وضوح استدلال رفت و برگشتی که برای روش فلسفی ضروری است را به تصویر می کشد.
به هر کسی که فلسفه را دنبال میکند توصیه می شود این کتاب را بخواند. از این متن در دوره معرفی فلسفه استفادهمیشود و این کار عالی است که دیدگاه های مختلف در مورد مسائل فلسفی را توضیح می دهد.

کتاب گفتگوهای فلسفی

دسته بندی های کتاب گفتگوهای فلسفی
قسمت هایی از کتاب گفتگوهای فلسفی (لذت متن)
اگر نیمه عمر این عنصر پرتوزا فرضا یک سال باشد، به این معنی است که بعد از یک سال حدود نصف اتم هایش آن ذره را منتشر کرده اند. بعضی اتم ها این کار را خیلی زودتر انجام می دهند، و بعضی ها خیلی دیرتر. نکته این جاست که هیچ دلیلی برای این وجود ندارد که چرا یک اتم در فلان زمان ذره ای را منتشر می کند و نه در یک زمان دیگر. دو اتم که تمام ویژگی های مورد نظرشان دقیقا عین هم هستند بعد از مدت زمان های خیلی متفاوتی ذره ها را منتشر می کنند، و هیچ علتی برای این وجود ندارد. عقل گرا: اما حتما یک فرقی هست که باعث این اتفاق می شود! نمی شود تصور کرد که چنین چیزی اصلا هیچ علتی نداشته باشد! کیهان شناس: نه، این الآن بخشی از نظریه فیزیکی پذیرفته شده و رایج است که هیچ علتی ندارد.

کیهان شناس: بله. ملاحظه ها ما را به یک تخمینی از مقدار ماده در جهان رسانده اند. معلوم شده است که این مقدار کافی نیست تا گرانشی را که برای کم کردن سرعت چیزها و متوقف کردنشان و شروع انقباض لازم است ایجاد کند. بنابراین نظریه چرخه ای در حال حاضر محبوبیتی ندارد. نظریه حالت پایا سال هاست که دیگر رقیبی محسوب نمی شود. بنابراین امروزه نظریه انفجار بزرگ تنها گزینه موجود است. ولی باید اعتراف کنم که کیهان شناسی در وضعی است که دارد به سرعت پیشرفت می کند و عوض می شود. دیدگاه رایج شدیدا در معرض تغییر است!

ما آن را از تجربه یاد نگرفته ایم، آن طوری که مثلا یاد گرفته ایم همه سگ ها واق واق می کنند: ما هیچ وقت سگی را ندیده ایم که واق واق نکند. اما چیزهای خیلی خیلی زیادی وجود دارند که ما علتشان را ( اگر علتی وجود داشته باشد ) درک نکرده ایم. من مانده ام که چرا فکر می کردم هر چیزی حتما علتی دارد؟ شاید باید این باور را کنار گذاشت. ( ۱۸) عقل گرا: از این که بگذریم، یک نظر داشتم. دانشمندهای نظریه انفجار بزرگ به علت اول معتقدند، چیزی که همه چیز را به راه انداخته است، اما خود آن هیچ علتی ندارد؛ و اندیشمندهای دیندار هم که خدا را علت اولی که بی علت است می دانند همین کار را می کنند. شاید از یک لحاظ آن ها دارند درباره یک چیز واحد حرف می زنند؟ شاید انفجار بزرگ همان آفریدگار الهی باشد؟