کتاب فلسفه ی آلمانی: از کانت تا هگل

Stanford Encyclopedia of Philosophy
دانشنامه فلسفه استنفورد( 7 )
کد کتاب : 124664
ویراستار :
مترجم :

شابک : 978-6220404989
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 520
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه ی آلمانی: از کانت تا هگل اثر مجموعه ی نویسندگان

کتاب فلسفۀ آلمانی مجموعۀ نه مقاله از مدخل‌های «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد» است که شرح آرای نمایندگان برخی از مهم‌ترین مکاتب و جریان‌های فکری آلمان در سدۀ هجدهم و نوزدهم را در بر دارد. خوانندگان در این مجلد با اندیشه‌های کانت، فیشته و هگل (ایدئالیسم آلمان)، آوگوست شلگل و فریدریش شلگل (رومانتیسم)، شلایرماخر، دیلتای و یورک (هرمنوتیک مدرن) و یاکوبی (منتقد معروف کانت و فیشته و شلینگ) آشنا می‌شوند. با نظر به این که این مکاتب و جریان‌‎های فکری با یکدیگر داد و ستد داشته‌اند و بر فلسفۀ آلمانی سدۀ بیستم (پدیدارشناسی، فلسفۀ وجودی، هرمنوتیک فلسفی و نظریۀ انتقادی) هم تأثیر گذاشته‌اند، مطالعۀ مقالات این مجموعه فهم عمیق‌تر فلسفۀ آلمان از قرن هجدهم تا بیستم را تسهیل خواهد کرد.

در کتاب «فلسفه ی آلمانی: از کانت تا هگل»، نگاهی اندیشمندانه و تحلیلی به میراث فکری آلمان در عرصه‌ی فلسفه از قرن هجدهم تا آستانه‌ی قرن بیستم انداخته شده است. این مجموعه، که دربرگیرنده‌ی نه مقاله از مدخل‌های "دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد" است، به‌طور خاص به تبیین و تفسیر آرا و اندیشه‌های برخی از نام‌آورترین فیلسوفان و متفکران آلمانی می‌پردازد که هر یک به نوبه‌ی خود نقشی تعیین‌کننده در تکوین فلسفه‌ی مدرن داشته‌اند.

ایدئالیسم، رومانتیسم و هرمنوتیک: سه جریان مکتبی
این کتاب، اندیشه‌های کانت، فیشته و هگل را در قالب ایدئالیسم آلمانی معرفی می‌کند و به بررسی تأثیر این فلاسفه بر جریان‌های بعدی می‌پردازد. رومانتیسم آلمانی نیز با آرای آوگوست و فریدریش شلگل، و هرمنوتیک مدرن با اندیشه‌های شلایرماخر، دیلتای و یورک، نشان‌دهنده‌ی دیگر جوانب تأثیرگذار این فلسفه است. به‌ویژه، نقدهای یاکوبی بر کانت و فیشته و شلینگ به عنوان یک بخش مکمل، بینشی جامع نسبت به تعاملات فلسفی آن دوران ارائه می‌دهد.

پیوندهای فکری و تأثیرات تاریخی
مطالعه‌ی این مقالات، به خواننده این امکان را می‌دهد که درکی عمیق‌تر از پیوندهای فکری میان این مکاتب و جریان‌های فلسفی پیدا کند و نحوه‌ی تأثیرگذاری آن‌ها بر دوره‌های بعدی فلسفه‌ی آلمانی را دریابد. این تأثیرات شامل پدیدارشناسی، فلسفه‌ی وجودی، هرمنوتیک فلسفی و نظریه‌ی انتقادی می‌شود که هر یک نقش محوری در تکامل فلسفی قرن بیستم ایفا کرده‌اند.

کتابی برای درک تحول فلسفه
با نگاهی به "فلسفه ی آلمانی: از کانت تا هگل"، می‌توان دریافت که فلسفه به مثابه‌ی یک جریان زنده و در حال تکامل است که هر نسل با تکیه بر دستاوردها و اندیشه‌های پیشینیان، به بازسازی و ارتقای آن می‌پردازد. این کتاب، نه تنها یک مرجع علمی برای دانشجویان و پژوهشگران فلسفه است، بلکه برای هر خواننده‌ی کنجکاوی که به دنبال فهم ژرف‌تری از ریشه‌ها و تکوین اندیشه‌های فلسفی است، می‌تواند مطالعه‌ای لذت‌بخش و آموزنده باشد.

کتاب فلسفه ی آلمانی: از کانت تا هگل