کتاب توهم بزرگ

The great delusion : liberal dreams and international realities
(رویاهای لیبرال و واقعیت های بین الملل)
کد کتاب : 61055
مترجم :
دلیله رحیمی آشتیانی
شابک : 978-9645262752
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 350
سال انتشار میلادی : 20181398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب توهم بزرگ اثر جان جی میرشایمر

کتاب «توهم بزرگ، رویاهای لیبرال و واقعیت‌های بین‌الملل» جدیدترین اثر پروفسور جان مرشایمر، بنیانگذار نظریه رئالیسم تهاجمی و استاد سیاست بین‌الملل دانشگاه شیکاگو توسط منصور براتی و دلیله رحیمی آشتیانی ترجمه و توسط موسسه مطالعات ابرار معاصر تهران منتشر شد.
این کتاب ۸ فصل کلی دارد؛ هژمونی لیبرال به‌عنوان راهبردی جاه‌طلبانه در فصل نخست کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. صحبت از سرشت انسان، چیستی لیبرالیسم سیاسی و واکاوی تناقض‌های آن موضوع فصل دوم و سوم این کتاب است. شکاف در ساختار لیبرالیسم در فصل چهارم بررسی می‌شود. فصل پنجم کتاب نقطه‌ آغاز بحث درباره‌ کارکرد هژمونی لیبرال خارج از مرزهای داخلی است. فصل ششم کتاب لیبرالیسم را در خارج از مرزها به‌عنوان منبع دردسر برای نظم بین‌الملل بررسی می‌کند؛ فصل هفتم علت شکست سیاست خارجی لیبرال را واکاوی می‌کند و در فصل هشتم آینده‌ ایالات متحده آمریکا را در صورت عدم ایجاد تغییر در سیاست خارجی آن به تصویر می‌کشد.
مرشایمر در آخرین اثر خود می‌کوشد مبانی بنیادین سیاست خارجی لیبرال آمریکا را از یک‌سو و پیامدهای پیگیری هژمونی لیبرال را از سوی دیگر مورد ارزیابی و نقد قرار دهد. استدلال او این است که ایالات متحده آمریکا پس از جنگ سرد، سیاست خارجی عمیقا لیبرالی را دنبال کرد که منجر به «هژمونی لیبرال» شد. از نگاه او، هدف راهبرد جاه‌طلبانه‌ هژمونی لیبرال این است که درعین‌حال که یک نظام اقتصاد بین‌الملل آزاد پرورش داده شده و نهادهای بین‌المللی قدرتمند ساخته می‌شوند، تا جای ممکن کشورهای بسیاری نیز به دموکراسی‌های لیبرال تبدیل شوند.

کتاب توهم بزرگ

جان جی میرشایمر
جان جوزف مرشایمر دانشمند علوم سیاسی آمریکایی ست. او بنیانگذار نظریه رئالیسم تهاجمی است و تعاملات بین قدرت های بزرگ را تحت تأثیر میل به هژمونی در جهانی مملو از ناامنی و عدم اطمینان در مورد نیت دیگر کشورها می داند. مرشایمر از مخالفان جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ بود و تقریبا تنها کسی بود که با تصمیم اوکراین برای تسلیم سلاح های هسته اش در سال ۱۹۹۴ مخالف کرد و پیش بینی نمود که اوکراین بدون یک عامل بازدارنده مورد تهاجم روسیه قرار خواهد گرفت. جنجالی ترین نظرات مرشایمر نگرانی اش از نفوذ احتمالی گروه های ذی ...