کتاب درآمدی بر تاریخ بلوچستان

Balouchestan
(از آغاز تا بر آمدن پهلوی)
کد کتاب : 61562
شابک : 978-6227464177
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 203
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب درآمدی بر تاریخ بلوچستان اثر محمود زند مقدم

"درآمدی بر تاریخ بلوچستان" کتابی از "محمود زند مقدم" است که آن را "از آغاز تا بر آمدن پهلوی" مورد بررسی قرار می‌دهد. "محمود زند مقدم" در مقدمه‌ی این کتاب با اشاره به اولین سفری که در سال چهل و دو به بلوچستان داشت، از تاثیری که این سفر بر او و سرنوشتش گذاشت می‎گوید و اشاره می‌کند که چطور این ملاقات از سرزمین بلوچ‌ها، سرنوشت او را برای باقی عمرش تعیین کرد. پس از این اتفاق، او در بیداری و رویا همواره به بلوچستان اندیشیده و طبیعی است که وقتی در اواخر دهه‌ی پنجاه، زمانی که در دفتر برنامه و بودجه متوجه شد بلوچستان چطور مظلوم مانده و هیچ روایت یا کتابی از آن موجود نیست، تصمیم گرفت تا این خلا را پر کند و برای بلوچستان قلم بزند. حاصل کند و کاو او در دفترها و یادداشت‌هایی که از سفرش به بلوچستان برداشته بود، کتاب "درآمدی بر تاریخ بلوچستان" است که در دویست صفحه، به همت موسسه آبی پارسی، به عرصه‌ی چاپ و نشر رسیده است.
تقریبا نیمی از این کتاب از نگاه به تاریخ بلوچستان به نگارش در‌آمده و در ادامه نویسنده حاصل این نگاه را در قالب مهاجرت، مناطق اسکان، راه‌ها و غارت بلوچستان بررسی کرده است. "محمود زند مقدم" در کتاب "درآمدی بر تاریخ بلوچستان" که آن را "از آغاز تا بر آمدن پهلوی" زیر ذره‌بین می‌برد، ابتدا به تاریخ بلوچستان قبل از اسلام و سپس از زمان اسلام تا یورش مغول می‌پردازد. ظهور میرچاکر رند و وحدت قوم بلوچ بخش دیگر این کتاب است و پس از آن، این اقلیم از اواخر عهد صفوی تا پایان زندیه، دوره‌ی قاجار و از زمان احداث خط تلگراف بریتانیا تا برآمدن پهلوی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کتاب درآمدی بر تاریخ بلوچستان

محمود زند مقدم
محمود زند مقدم متولد سال 1317 است كه آتار معروفی دارد از آن جمله می توان به مجموعه ۷ جلدی حكایت بلوچ اشاره كرد كه اقلیم و زندگی بلوچ را با لحنی خاص به تصویر كشیده است. ویپژوهشگر خلوت‌گزیده‌ای که نزدیک به 50سال از عمرش را به پژوهش در فرهنگ مردم بلوچستان گذراند.
دسته بندی های کتاب درآمدی بر تاریخ بلوچستان
قسمت هایی از کتاب درآمدی بر تاریخ بلوچستان (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: نثر این کتاب معرف شیوه ی نگارش و زبان و بیان متفاوت محمود زند مقدم در "حکایت بلوچ" است که کلمات را به خدمت می گیرد تا نثری شاعرانه و روایتی خواندنی به دست دهد ... "درآمدی بر تاریخ بلوچستان" نیز به همین شیوه نوشته شده و از تاریخ پرفراز و نشیب بلوچستان قصه ای خواندنی ساخته است. با این حال در بخش دوم کتاب رویکرد روایی تاریخ کنار می رود، و موضوعاتی که هویت تاریخی قوم بلوچ را متاثر کرده است مورد توجه قرار می گیرد، این موضوعات عبارتند از: مهاجرت، اسکان و راه و غارت.