کتاب جامعه شناسی فرهنگ

Communities of Discourse
کد کتاب : 63042
مترجم :
شابک : 978-6226420686
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 256
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1989
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب جامعه شناسی فرهنگ اثر روبرت وسنو

کتاب "جامعه شناسی فرهنگ " نوشته روبرت ونسو کتابی ارزشمند در راستای ساختار های فرهنگی از منظری جامعه شناختی است که توسط نشر "کرگدن" روانه بازار کتا در ایران با ترجمه مصطفی مهرآیین شده است. چه شرایط تاریخی‌ای زمینه‌ساز شکل‌گیری اندیشه‌ای نو در جامعه می‌شود و چه عواملی فرم، محتوا و جهت‌گیری این اندیشه را شکل می‌دهد؟ در پاسخ به این پرسش، دو رویکرد کلی در جامعه‌شناسی فرهنگ قابل‌تشخیص است. در یک سو، جامعه‌شناسانی قرار دارند که وظیفۀ جامعه‌شناسی فرهنگ را نشان دادن تأثیر یک‌سویه و تعین‌بخش جامعه بر فرهنگ می‌دانند. در سوی دیگر، جامعه‌شناسانی‌اند که به استقلال فرهنگ معتقدند و فرهنگ را چیزی بیش از بازتاب صرف جامعه می‌دانند. وسنو در پژوهش خود در پی پاسخ گفتن به سه پرسش بنیادی دربارۀ جنبش‌های ایدئولوژیک اصلاح دینی، روشنگری و سوسیالیسم اروپایی است: چه شرایطی زمینه‌ساز شکل‌گیری این جنبش‌های ایدئولوژیک در تاریخ تحول سرمایه‌داری اروپا شد؟ چه عواملی منابع و فضای اجتماعی لازم برای تولید و رشد این گفتمان‌های فرهنگی را فراهم آورد؟ و چه عواملی ساختار درونی و محتوای این گفتمان‌ها را تعیین کرد؟ آنچه پژوهش وسنو را از پژوهش‌های پیشین متمایز می‌کند این است که او پاسخش را مبتنی بر دریافتی تازه از فرهنگ (دریافت «عینی» از فرهنگ و ایدئولوژی) و ساختار اجتماعی (ساختار به‌عنوان «بانک یا ذخیرۀ منابع») مطرح می‌کند. او در تقابل با سه نظریۀ تطابق فرهنگی، مشروعیت طبقاتی و محرومیت نسبی و با به چالش کشیدن مفروضات «ذهن‌گرایانه» آنها، رویکردی تازه به مکانیسم‌های رابط میان اندیشه و ساختار اجتماعی عرضه می‌کند.

کتاب جامعه شناسی فرهنگ

روبرت وسنو
روبرت وسنو (متولد 1946) یک جامعه شناس آمریکایی است که به دلیل کارش در جامعه شناسی دین شهرت زیادی دارد.او گرهارد آر اندلینگر استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه پرینستون است، جایی که او همچنین رئیس سابق گروه جامعه‌شناسی و مدیر مرکز مطالعات دین دانشگاه پرینستون است.
قسمت هایی از کتاب جامعه شناسی فرهنگ (لذت متن)
نخستین دسته از مفاهیمی که وسنو آنها را برای تبیین تغییر ایدئولوژیک مطرح می کند عبارت اند از «شرایط محیطی»، «بافت ها و زمینه های نهادی» و «زنجیره های کنش». در نظریه وسنو، مفهوم «شرایط محیطی» اشاره به «شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی عام هر یک از دوره های تغییر فرهنگی» دارد. به اعتقاد وسنو، «شناخت مسائلی از این قبیل که آیا یک جامعه در یک دوره معین دستخوش افزایش یا کاهش جمعیت بوده است یا خیر، آیا اقتصاد آن رونق داشته یا دچار رکود بوده است، آیا فضای سیاسی کلی آن آرام بوده یا دستخوش جنگ بوده است، آیا جامعه موردنظر به لحاظ مذهبی واحد و یکدست بوده یا اینکه جامعه ای متنوع و دارای مذاهب مختلف بوده است، نقطه آغاز مناسبی برای انجام تحقیقاتی از این نوع است» . او معتقد است «پژوهش درباره مسئله چرایی و چگونگی ظهور نظام های ایدئولوژیک جدید نیازمند شناخت چگونگی تغییر شرایط محیطی کلانی است که این ایدئولوژی ها در آن ظهور یافته اند. تغییرات به وجود آمده در شرایط محیطی احتمالا منابع لازم برای ظهور یک جنبش فرهنگی نوآورانه جدید را فراهم می آورند» . وسنو برای متمایز کردن نگاه متفاوت خود به شرایط اجتماعی از نگاه نظریه های کلاسیک در این مورد، در ابتدا، به شرح نظریه های کلاسیک درخصوص رابطه میان شرایط کلان اجتماعی با تغییر ایدئولوژیک می پردازد. به اعتقاد وسنو، «بررسی ویژگی ها و مولفه های کلان محیط اجتماعی نقطه آغاز تمامی نظریه های کلاسیک تغییر فرهنگی و بیشتر رویکردهای معاصر در مطالعه رابطه میان ساختار اجتماعی و ایدئولوژی است». او «سطح توسعه اقتصادی، شهرنشینی، میزان باسوادی، میزان ناآرامی ها و شورش های اجتماعی و شرایط سیاسی» را ازجمله ویژگی های کلان محیط اجتماعی می داند که در این مطالعات موردتوجه قرار گرفته اند. وسنو نظریه های کلاسیک درخصوص رابطه میان ساختار اجتماعی و ایدئولوژی را در دو دسته جای می دهد: رویکردهای جبرگرایانه و رویکردهای کمتر جبرگرایانه. او می نویسد: «در رویکردهای جبرگرایانه، در کل، فرض بر این است که عوامل مزبور بر فرم و محتوای ایدئولوژی ها نیز تأثیر می گذارد، درحالی که در رویکردهای کمتر جبرگرایانه تنها برای بافتمند کردن بحثْ اشاره هایی به شرایط اجتماعی مزبور می شود» .