کتاب درآمدی تاریخی بر نظریه ی اجتماعی

Social Theory
کد کتاب : 63355
مترجم :
شابک : 978-9643291068
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 621
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب درآمدی تاریخی بر نظریه ی اجتماعی اثر الکس کالینیکوس

نظریه های اجتماعی چارچوب های تحلیلی یا پارادایم هایی هستند که برای مطالعه و تفسیر پدیده های اجتماعی به کار می روند. ابزاری که توسط دانشمندان علوم اجتماعی استفاده می‌شود، نظریه‌های اجتماعی به بحث‌های تاریخی درباره اعتبار و پایایی روش‌شناسی‌های مختلف (مانند پوزیتیویسم و ضد پوزیتیویسم)، اولویت ساختار یا عاملیت، و همچنین رابطه بین احتمال و ضرورت مربوط می‌شوند. نظریه اجتماعی در ماهیت غیررسمی، یا نویسندگی مبتنی بر خارج از علوم اجتماعی و سیاسی آکادمیک، ممکن است به عنوان «نقد اجتماعی» یا «تفسیر اجتماعی» یا «نقد فرهنگی» نامیده شود و ممکن است با پژوهش‌های رسمی فرهنگی و ادبی مرتبط باشد.

روشنگری قرن هجدهم شاهد تولد دورانی بود که مشروعیت را نه از گذشته بلکه از آینده می جست. دیگر انسان‌ها از اقتدار سنت استفاده نمی‌کنند. در عوض، جوامع مدرن در حال ظهور در غرب خود را با موفقیت خود در افزایش کنترل انسان بر جهان از طریق اعمال دانش علمی توجیه کردند. از زمانی که این مفهوم از مدرنیته تدوین شد، بحث های شدیدی را برانگیخت.

در این مقدمه تاریخی گسترده بر نظریه اجتماعی، الکس کالینیکوس مناقشات بر سر مدرنیته را بررسی می کند و ارتباط بین نظریه اجتماعی و فلسفه مدرن، اقتصاد سیاسی و زیست شناسی تکاملی را بررسی می کند. او درمان‌های روشن و قابل‌دسترسی از اندیشه‌های مونتسکیو، آدام اسمیت و روشنگری اسکاتلندی، هگل، مارکس، توکویل، ماستر، گوبینو، داروین، اسپنسر، کائوتسکی، نیچه، دورکیم، وبر، زیمل، فروید، لوکاچ، گرامشی، هایدگر ارائه می‌کند. او کتاب را با بررسی آراء کینز، هایک، پارسونز، مکتب فرانکفورت، لوی استروس، آلتوسر، فوکو، هابرماس و بوردیو، و با همچنین با بررسی وضعیت تفکر اجتماعی معاصر به پایان می رسد.

کتاب درآمدی تاریخی بر نظریه ی اجتماعی

الکس کالینیکوس
آلکساندر تئودور کالینیکوس (متولد ۲۴ ژوئیه ۱۹۵۰ در رودزیای جنوبی - هم‌اینک ساکن در زیمبابوه)، نظریه‌پرداز سیاسی با گرایش تروتسکیسم است.
دسته بندی های کتاب درآمدی تاریخی بر نظریه ی اجتماعی