کتاب پدیدار شناسی، هنر، مدرنیته

Phenomenology, art, modernity
کد کتاب : 63615
شابک : 978-9645675538
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 292
سال انتشار شمسی : 1389
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پدیدار شناسی، هنر، مدرنیته اثر محمدرضا ریخته گران

کتاب «پدیدار شناسی، هنر، مدرنیته» نوشته «محمدرضا ریخته گران» توسط انتشارات ساقی منتشر شده است.
«پدیدارشناسی» به معنای دقیق، نخستین بار در کتاب «تحقیقات منطقی» ادموند هوسرل مطرح می شود. پیش از او فیلسوفان دیگری هم این اصطلاح را به کار برده بودند، اما هوسرل با توجه به حیث التفاتی و آگاهی، معنایی کاملا جدید بدان بخشید و یکی از مهم ترین جریان های فکری فلسفه ی غرب را پدید آورد. «هنر» از جمله موارد تحقق حقیقت است. خلاقیت هنری همانا در اثر نشاندن حقیقتی است که برای هنرمند به ظهور آمده، به همین جهت در اثر هنری عالمی به ظهور می رسد و بابی گشوده می شود. طوری که هر اثر هنری بیتی می گردد شاعرانه، خانه ای که تجلی گاه حقیقت وجود است. «مدرنیته» جلوه ای است از ساحت مدرن وجود انسان؛ ساحتی که عین حدوث و تجدد استو تقدیر و حوالت مدرنیته آن است که با اعتزال و به محاق رفتن حقیقت وجود، تقدیر بشر به دست خود بشر سپرده می شود.
پدیدار شناسی، هنر و مدرنیته از مباحث اصلی کتاب حاضر است. نویسنده در مقالاتی چون «پدیدار شناسی چیست؟»، «ورود پدیدارشناسانه به دین»، «نگاهی پدیدارشناسانه به سینما»، «مبانی زیباشناسی جامع»، «تکنولوژی، انسان و معنویت» و «درباره ی مدرنیته» به بحث درباره آنها می پردازد.

کتاب پدیدار شناسی، هنر، مدرنیته

محمدرضا ریخته گران
محمدرضا ریخته گران به سال 1336 در اصفهان متولد شد. در 18 سالگی به تهران آمد و درس فلسفه را از دانشگاه تهران شروع کرد. وی در سال 1371 به کشور هندوستان رفت و 2 الی 3 سالی با معارف هندویی آشنا شد و مطالعه کرد. ریخته گران در حال حاضر عضو گروه فلسفه دانشگاه تهران است. رساله دکتری اش درباره دیدگاهها و اصول و مبانی هرمونتیک و تطبیق او با اصول و مبانی تفسیر در عالم اسلام بود که در سال 74 مدرک دکتری اش را گرفت. این رساله با نام اصول علم هرمونوتیک به چاپ رسید. آخرین اثر او با عنوان «حقیقت و نسبت ...
دسته بندی های کتاب پدیدار شناسی، هنر، مدرنیته