کتاب به دوزخ... ای بی گناهان

To Hell
کد کتاب : 77659
مترجم :
شابک : 978-6004057356
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 147
سال انتشار شمسی : 1403
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

به سوی دوزخ
To Hell
کد کتاب : 65473
مترجم :
شابک : 978-6003266803
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب به سوی دوزخ اثر بختیار علی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دنیای ادبیات و هنر، نمایشنامه‌ها هستند. نمایشنامۀ «به‌سوی دوزخ، ای بی‌گناهان» نوشتۀ بختیار علی، نویسندۀ معروف کردستان عراق است. بختیار علی به‌خاطر نثر شاعرانه‌اش و کاوش در مضامین فلسفی در متن جامعه و تاریخ قوم کرد شهرت دارد. آثار او اغلب راجع‌به پیچیدگی‌های هویت، حافظۀ تاریخی و شرایط انسانی است و گاها منعکس‌کنندۀ مبارزات و مقاومت مردم کردستان عراق می‌باشد. به‌طور کلی حال‌وهوای نوشته‌های بختیار علی آمیزه‌ای از رئالیسم جادویی و تکنیک‌های روایی پست‌مدرن است که در‌نهایت منجر به خلق داستان‌های پیچیده‌ای می‌گردد که درک خوانندگان از واقعیت و داستان را به چالش می‌کشد. بختیار علی در سبک نوشتاری غنی خود اغلب از فولکلور و اساطیر کردی برای پرداختن به مسائل معاصر استفاده می‌کند.
همچون دیگر نمایشنامه‌ها، «به‌سوی دوزخ، ای بی‌گناهان» نیز با معرفی شخصیت‌های نمایش شروع می‌شود. نمایشنامه هجده پرده را در نظر گرفته است که ابتدای هر پرده فضای مورد‌نظر ترسیم می‌گردد و سپس دیالوگ‌ها آغاز می‌شود. مضمون کلی نمایشنامه انتقاد از شرایط موجود در جامعۀ کردستان و البته در منطقۀ خاورمیانه به‌طور کلی است. در این نمایشنامه نشان داده می‌شود که چطور بسیاری از اعمال و کنش‌هایی که مردم انجام می‌دهند گناه دانسته می‌شود در حالی‌که این اعمال واقعا گناه نیستند. در عین‌حال، مردم از شرایط جامعۀ خود راضی هستند و سپاسگزار خدا و حاکمان‌اند. از همین رو بختیار علی، نام نمایشنامه را «به‌سوی دوزخ، ای بی‌گناهان» گذاشته است. جدای از بعد انتقادی نمایشنامه، فضای احساسی حاکم بر داستان کاملا غم‌آلود است. بختیار علی به خوبی خوانندگان را بر می‌انگیزد تا انسان‌هایی را تصور کنند که در عین بی‌گناهی، در جهنم زندگی می‌کنند و در کمال تعجب شاکر‌اند.
با این اوصاف، نمایشنامۀ «به‌سوی دوزخ، ای بی‌گناهان» نه‌تنها برای علاقه‌مندان به نمایشنامه‌ها، بلکه همچنین برای مخاطبان ادبیات و هنر بسیار جذاب خواهد بود. از طرف دیگر، ابعاد انتقادی نمایشنامه می‌تواند مورد توجه جامعه‌شناسان نیز قرار بگیرد.

کتاب به سوی دوزخ

بختیار علی
"بختیارعلی" رمان نویس، شاعر و نظریه پرداز اندیشمند کرد عراقی است. او در سال 1960 در شهر سلیمانيه ی کردستان عراق چشم به جهان گشود و در همانجا تحصیلات مقدماتی و متوسطه را به پایان رساند وسپس در دانشگاه های شهرهای " سلیمانیه " و " هولیر "(اربیل) به تحصیل در رشته زمین شناسی پرداخت تا اینکه در تظاهرات دانشگاه سلیمانیه درسال ۱۹۸۳ مجروح شد. بدین ترتیب بود که دانشگاه را رها کرد وتمام وقت خود را صرف آفرینش ادبی کرد. در همان سال بود که قصیده ی " سرزمین " که قدیمی ترین قصیده از مجموعه قصیده های او می با...
قسمت هایی از کتاب به سوی دوزخ (لذت متن)
مصطفی ولی چرا تو همچین گناهی رو انتخاب کردی؟ جمیله باید گناهی می بود که بازپرس ها باورش می کردن مصطفی خب، ولی می تونستی داستان دیگه ای سرهم کنی جمیله اونا هم احمق ان؛ احمق مثل تو. مصطفی چرا این جوری با من حرف می زنی جمیله. جمیله هر گناهی رو پیدا می کردم می گفتند؛ تو زن خانه داری هستی، این گناه به تو نمی خوره. مصطفی کی اینو می گفت؟ یارو خبرنگاره؟ جمیله به نظر اونا تنها گناهی که مناسب زن باشه؛ اینه که زن پاهاشو هوا کنه، بجزاین، هر گناهی که می بافتم می گفتند: ” زن نمی تواند چنین کاری انجام دهد، این گناه مردانه است” مصطفی خدای من … گناه زنانه و مردانه چه صیغه ایه؟ جمیله نه. مردها ، همة گناه هارو به انحصار خودشون درآوردن و تنها چیزی که برای ما مونده؛ فقط اون گناهیه که به انداممون ربط داره.