کتاب از به

Azbeh
کد کتاب : 7470
شابک : 9789643371135
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 172
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2001
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 22
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب از به اثر رضا امیرخانی

کتاب "از به" نوشته‌ی رضا امیرخانی، یکی از رمان‌های منحصر به فرد بازه دفاع مقدس است که به لحاظ ساختار و نگاه تازه‌ای که به موضوع دارد، از سایر آثار مشابه تمایز می‌یابد. داستان در قالب نامه‌هایی جریان می‌یابد که بین شخصیت‌های داستان جاری می‌شود. روایت‌گر داستان یک خلبان جانباز است که عاشق پرواز است و از دست دادن دو پا و ویلچرنشینی او را از پرواز نمی‌آورد. داستان از این نقطه آغاز می‌شود و با رد و بدل نامه‌ها بین این خلبان و همسر و دوستانش، پیش می‌رود. در میان این نامه‌ها، یک نامه خصوصی از دختری که از دوران جنگ به دست آمده و به او معرفی می‌شود، وارد می‌شود. این داستان‌های موازی با هم تنیده می‌شوند و داستان اصلی مرتضی مشکات، خلبان جانبازی است که با وجود مشکلات و ممنوعیت‌ها، به پرواز خود ادامه می‌دهد.

نویسنده در این رمان از یک سبک سخت‌گیرانه استفاده می‌کند که با این حال توانسته است به خوبی با آن سازگاری پیدا کند. او از توصیف‌های زیادی صرف‌نظر کرده و جزئیات را در نامه‌ها جا می‌دهد. در این شکل نویسندگی، او به اجتناب از توصیف‌های زیادی و هدایت خواننده از طریق نامه‌ها تمرکز می‌کند. عناوین نامه‌ها نیز اطلاعاتی کامل از موضوعات آنها ارائه می‌دهند و خواننده را به سمت پیوند داستان‌های موازی هدایت می‌کنند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این اثر، نگاه واقع‌گرایانه نویسنده به دوران جنگ و بازماندگانش است. واقعیت‌ها و سختی‌های زندگی افراد در دوران جنگ، مشکلات و تلاطم‌های روحی خلبانان، مشکلات همسرانشان، زندگی دختر که خانواده‌اش در بمباران جان باخته‌اند و دیگر خلبانانی که اکنون به عنوان خدمتکار فراگیر درگیر کارهای روزانه‌اند، همگی در کنار هم قرار می‌گیرند و تصویری واقعی از جنگ و زندگی در آن دوران ایجاد می‌کنند. توانایی نویسنده در ترکیب این جریانات و ایجاد تعاملات بین آنها، از ویژگی‌های برجسته این رمان است و این نوع نگاه واقع‌گرایانه به جنگ و بازماندگان آن، اثر را به یک اثر تاثیرگذار و گوش‌نواز تبدیل کرده است.

کتاب از به

رضا امیرخانی
رضا امیرخانی (زاده ۱۳۵۲، تهران) نویسنده و منتقد ادبی ایرانی و به گفتهٔ خودش، از نویسندگان متعهد به انقلاب اسلامی ایران است. به نوشتهٔ وبگاه کلمه، او اصولگراست هرچند در کتاب نفحات نفت و سفر سیستان انتقادات منصفانه و شدیدی به حامیان اصولگرایی و مدعی ولایت مداری می‌کند.او دارای گواهی‌نامهٔ خلبانی نیز هست و در سال ۱۳۷۱، جوان‌ترین خلبان ایران لقب گرفت. او مدتی نیز رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران بود.وی که خود را از نویسندگان متعهد به انقلاب و هواخواه جمهوری اسلامی می‌داند به غی...
قسمت هایی از کتاب از به (لذت متن)
می نویسم که از شما تشکر نمی کنم. تقصیر شماست که من رفوزه شدم. اگر مامان بودند، می رفتند و دعوا می کردند فرانک مریض بوده و غیبتش موجه بوده است. از عمو سیروس، گواهی دکتر می گرفتند. اما مامان نبودند. بابا هم... ببخشید این جایش خیس شد. پایین می نویسم... مامان و بابای من را خلبان های صدام بمب باران کردند و حالا آن ها نیستند. زن عمو می گویند فرانک! آن ها پیش خدا هستند. اما من فقط می دانم که آن ها نیستند... حالا من پهلوی عمو سیروس زندگی می کنم. حالا فریدون، پسر عمو سیروس که با من هم سن بود، کلاس سوم است و من کلاس دوم. فریدون، پسر عمو سیروس، ارگ دارد. تازه پیانوی من هم داغان شده. ماشین بابا هم توی پارکینگ له شد...