کتاب سرگذشت موسیقی ایران

The Story of Iranian Music
کد کتاب : 16080
شابک : 978-9645626226
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 702
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 20
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت
تعداد جلد : 3

سرگذشت موسیقی ایران
The Story of Iranian Music
کد کتاب : 78806
شابک : 978-9646409520
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 808
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب سرگذشت موسیقی ایران اثر روح الله خالقی

"سرگذشت موسیقی ایران" که به صورت سه جلد در یک جلد به همت موسسه ی فرهنگی ماهور به انتشار رسیده است، کتابی است به قلم "روح الله خالقی"، از شاگردان خلف "علینقی وزیری" ، که در آن شرح سرگذشت موسیقیایی کشور و همچنین نوازندگان و موسیقی دانان هم عصر نویسنده به رشته ی تحریر درآمده است. به این ترتیب "روح الله خالقی" در "سرگذشت موسیقی ایران"، اطلاعات ارزشمندی را از وضعیت موسیقی معاصر کشور و نام های بزرگ این عرصه ارائه می کند. نویسنده تلاش کرده جانب امانت را در ارائه ی مطالب رعایت کند و بدون دخل و تصرف های افراطی، متنی آراسته و با کیفیت در اختیار مخاطب قرار دهد.
با توجه به اینکه "سرگذشت موسیقی ایران" به اختصار و با زبانی سلیس، موسیقی دانان معاصر را از سال های انقلاب مشروطه تا حدود دهه ی چهل شمسی معرفی می کند، هم برای خوانندگان علاقه مند و هم پژوهشگران حرفه ای، منبع مطالعاتی مناسبی محسوب می شود. علاوه بر معرفی مختصر موسیقی دانان بزرگ، "روح الله خالقی" بخش بزرگی از کتاب را به شرح زندگی و خدمات استاد خود، "علینقی وزیری"، اختصاص داده است. بخش دیگری از کتاب نیز، موسیقی و جنبه های مختلف آن را در دهه های اخیر معاصر که نگارش و ویرایش های کتاب "سرگذشت موسیقی ایران" در آن صورت گرفته در بردارد.
این شرح جامع و کلی نگرانه، اثر مناسبی جهت آشنایی با وضعیت موسیقی کشور و موسیقی دانان برجسته ی آن می باشد و از این جهت برای نوازندگانی که در ابتدای مسیر موسیقی قرار دارند و همچنین علاقمندان غیرتخصصی موسیقی، خوانشی لذت بخش به شمار می رود.

کتاب سرگذشت موسیقی ایران

روح الله خالقی
روح‌الله خالقی (زاده سال ۱۲۸۵ خورشیدی، کرمان) – (درگذشت ۲۱ آبان سال ۱۳۴۴، سالزبورگ-اتریش) موسیقیدان، آهنگساز و نوازندهٔ ویولن اهل ایران بود. وی آهنگساز سرود معروف «ای ایران» بود. خالقی از شاگردان اصلی علینقی وزیری بود و تلاش او برای احیای موسیقی ایرانی در دورانی که توجه رسمی به این موسیقی کاهش یافته بود، تأثیرگذار و مهم شمرده می‌شود. او کتابی به نام سرگذشت موسیقی ایران، دربارهٔ سرگذشت موسیقی، موسیقی‌دانان و نوازندگان ایرانی هم‌عصر خود و کتابی به نام نظری ...
دسته بندی های کتاب سرگذشت موسیقی ایران
قسمت هایی از کتاب سرگذشت موسیقی ایران (لذت متن)
کمانچه را خوب می شناختم. دختر عمه ای داشتم که شوهرش این ساز را خوب می زد. مردی بود مسن و فربه و با قامت متوسط و ریش های حنا بسته که دو زانو می نشست و کمانچهٔ زیبائی را که رویش صدف کاری و خاتم نگاری داشت به دست می گرفت و می نواخت. می گفتند در جوانی در دستگاه تعزیهٔ شاهی بوده و صدای خوشی داشته. بعدها در نواختن کمانچه مهارت یافته؛ و در شمار نوازندگان دستگاه نایب السلطنه درآمده است. اما در این موقع کار مرتبی نداشت و با اندوخته ای مختصر زندگی درویشانه ای می کرد. با دختر عمه ام زیاد به منزل ما می آمد. کمانچه را هم در کیسه ای می گذاشت و زیر عبا می گرفت و با خود می آورد. ما نیز به آهنگ سازش بسیار مأنوس بودیم. از قدمای موسیقی بود که دستگاه ها را به تفضیل می نواخت و به همایون علاقهٔ بیشتری داشت. از انگشتانش صدای گرم پختهٔ مطلوبی بیرون می آمد و هنگامی که «همایون» می زد، مثل این بود که با آهنگ کمانچه اش نصیحت می داد و این موعظهٔ خوش آهنگ در دل ها اثری عمیق داشت چه همه سراپا گوش می شدند. من نیز در گوشهٔ اتاق می نشستم و خیره به انگشتان میرزا رحیم کمانچه کش می نگریستم. آن ویولن زن و این کمانچه کش اولین مربیان موسیقی من بوده اند.