کتاب روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان

Ishraq
کد کتاب : 87682
مترجم :
شابک : 978-9643312084
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 128
سال انتشار شمسی : 1384
سال انتشار میلادی : 1946
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان اثر هانری کربن

هانری کوربین فیلسوف، الهی‌دان، و ایران‌شناس فرانسوی، استاد مطالعات اسلامی بود. او در گسترش مطالعه مدرن فلسفه سنتی اسلامی از فلسفه اولیه به شخصیت های متأخر و «عرفانی» مانند سهروردی، ابن عربی و ملاصدرای شیرازی تأثیرگذار بود.
کوربین در آوریل 1903 در پاریس متولد شد. با وجود اینکه پروتستان زاده بود، تحصیلات کاتولیک آموخت و در سن 19 سالگی مدرکی در زمینه فلسفه اسکولاستیک از موسسه کاتولیک پاریس گرفت. او همچنین به مطالعه فلسفه مدرن، از جمله هرمنوتیک و پدیدارشناسی پرداخت و اولین مترجم فرانسوی مارتین هایدگر شد. در سال 1928، لویی ماسینیون (مدیر مطالعات اسلامی در دانشگاه سوربن) او را به سهروردی، متفکر مسلمان ایرانی قرن دوازدهم معرفی کرد. این موضوع علاقه کوربین را به اسلام ایرانی جلب کرد، که به اعتقاد او به طور باطنی عناصر همیشگی تری مرتبط با آیین زرتشتی و افلاطونی را بیان می کند. کوربین در مصاحبه‌ای متأخر گفت: «از دیدار من با سهروردی، سرنوشت معنوی من برای گذر از این جهان رقم خورد. افلاطون‌گرایی که در قالب فرشتگان زرتشتی ایران باستان بیان شده است، راهی را که من در جستجوی آن بودم، روشن کرد».
کوربین مرتبا در ایران بود و با متفکران شیعه مانند محمد حسین طباطبایی و سید حسین نصر کار می کرد. او همچنین در حلقه دانشمندان ارانوس که توسط کارل یونگ آغاز شده بود، برجسته شد، که نظریه های او (مانند ناخودآگاه جمعی و تخیل فعال) را قدردانی می کرد. جدای از فلسفه اسلامی، کوربین در مورد عرفان مسیحی، به ویژه امانوئل سوئدنبورگ و جام مقدس نوشت. اثر کلی او تاریخ فلسفه اسلامی (1964) به طور قاطع دیدگاه رایج اروپایی را مبنی بر اینکه فلسفه در جهان اسلام پس از ابن رشد رو به افول گذاشت.

کتاب روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان

هانری کربن
هانری کوربَن (یا با تلفظ فرانسوی آنری کُربَن) (به فرانسوی: Henry Corbin) (زادهٔ ۱۴ آوریل ۱۹۰۳ - درگذشتهٔ ژوئیهٔ ۱۹۷۸) فیلسوف، ایران‌شناس، اسلام‌شناس، و شیعه‌شناس فرانسوی بوده‌است. او بخشی از عمر خود را در ایران و خاورمیانه سپری کرد.هانری کربن در ۱۴ آوریل ۱۹۰۳ در پاریس به دنیا آمد. پدرش هانری آرتور کربن، یک مدیر تجاری، و مادرش اوژن فورنیه کربن بودند. آموزش‌های مذهبی کاتولیک را در کودکی آموخت و در مدرسه علوم مسیحی به نهضت پروتستان علاقه‌مند شد. وی در سال ۱۹۲۲ از مد...
دسته بندی های کتاب روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان