کتاب داعیان پیامبری و خدایی

Payambari
کد کتاب : 90142
شابک : 978-6001350221
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 262
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب داعیان پیامبری و خدایی اثر نورالدین چهاردهی

از زمان خلقت بشر تا کنون همواره افراد فرصت طلبی حضور داشته اند که با سوءاستفاده از جهل و نادانی مردم ادعای پیامبری و خدایی کرده اند و عده ای را با خود به چاه ضلالت و گمراهی کشانده اند؛ در کتاب حاضر به سه تن از این افراد که داعیه ی پیامبری داشتند و خود را پیام آوران دینی نو می دانستند پرداخته شده است، مهربابا، احمد کسروی و غلام احمد قادیانی.مهربابا در شهر پونه هندوستان به دنیا آمد، او از مدعیان تجسم خداوند بود و اظهار می کرد که روح خداوند در جسمش حلول یافته است.احمد کسروی در شهر تبریز ایران به دنیا آمد، او بنیانگذار جنبش سیاسی- اجتماعی «پاک دینی» بود و موضع گیری های سختی در برابر ادیان کهن و ارزش های سنتی داشت.غلام احمد قادیانی در شهر قادیان هندوستان چشم به جهان گشود، او خود را مسیح موعود می دانست و فرقه ای اسلامی به نام جماعت احمدیه را بنیان نهاد. قادیانی خود را ناجی بشریت می نامید و ماموری برای ایجاد اصلاحاتی در دین اسلام می دانست.

کتاب داعیان پیامبری و خدایی

نورالدین چهاردهی
نورالدین مدرسی چهاردهی (زادۀ ۱۲۹۷ در کربلا - درگذشتۀ ۱۳۷۶ در تهران) دین شناس و پژوهشگر تجربی تاریخ ادیان بود. وی به سبب پژوهش‌های تجربی‌اش بر روی دین یارسان و نیز سلسله‌های خاکسار و نعمت‌اللهی شناخته شده‌است.نورالدین مدرسی چهاردهی در کربلا به دنیا آمد. خانوادۀ او در زمان کودکی وی به گیلان مهاجرت کرد.
قسمت هایی از کتاب داعیان پیامبری و خدایی (لذت متن)
کسروی مردی دانشمند بود و اگر فقط اوقات خود را صرف تحقیقات تاریخی می نمود، می شد تصور کرد که آثار ارزنده ای از خود به یادگار می گذاشت، و نامش به نیکی بر سر زبانها باقی می ماند. اما متاسفانه از زمانی که پاک دینی را ابداع کرد، کتب تحقیقی وی از جنبه بی طرفی خارج شد، و نام عده ای از دانشمندان هم عصر خود را که قبل از داعیه پیامبری با آنان یار غار بود، و فقط در مدعای وی هماهنگ نشدند، به زشتی از آن ها نام برد که کتاب «دادگاه» او موید گفتارم می باشد. کسروی سال ها در کسوت روحانیت به سر برد و مدتی امام جماعت بود. کسروی چون به زبان ترکی و عربی مسلط بود در هنگام اقامت در تبریز به آثار دانشمندان ترکیه که در آن روزگار مقر خلافت خلفای عثمانی بود، و در زمان سکونت در شوشتر به آثار دانشمندان مصری نیز آشنا شد، وی درصدد برآمد با خرافات به مبارزه برخیزد و مانند دیگر تلامذه سید جمال الدین اسدآبادی اتحاد اسلامی را وجهه همت خود سازد، نشریه ای به زبان عربی در بغداد منتشر می شد به نام «استقلال ایرانیان» و از جنبه نژاد آریایی مخالف و دشمن اعراب بوده و ملت یهود را نسبت به خود نزدیک تر دانسته و اقدامات اتحاد اسلامی را به دیده قبول نپذیرفته است. هیچ یک از نویسندگان عرب آثار قلمی کسروی را تایید و یا تکذیب ننمودند. لذا پس از سپری شدن سال ها افکار کسروی دگرگون شده و زمزمه پیامبری را نصب العین خود قرار داده، و خود را رهنما و کتاب «ورجاوند بنیاد» را تدوین و منتشر نمود، و با فرا رسیدن قتلش برنامه وی اتمام نپذیرفته و عده ای پیروانش پس از وی به حزب توده روی آوردند، در صورتی که کسروی سخت مخالف اندیشه دکتر ارانی و یارانش بود.
متن کتاب