کتاب میل کلی

Total Declination
هفت مقاله درباره ریاضیات
کد کتاب : 93910
شابک : 978-6004605571
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 188
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب میل کلی اثر حسن حسن زاده آملی

به گفته مولف، ریاضی نزد مسلمانان و نیز در قرآن بسیار حائز اهمیت بوده و بر آموختن آن تاکید فراوانی شده است، گرچه سایر علوم طبیعی نیز نزد مسلمین محترم شمرده می‌شدند، اما شأن ویژه ریاضیات و نجوم غیر قابل انکار است؛ چراکه به طور ‌ویژه نیاز فقها به استخراج ایام و سایر مسائل فقهی را برآورده می‌کردند.
مقاله اول و دوم این کتاب به بیان اهمیت ریاضیات از نگاه شریعت و حکمت پرداخته و به تشریح برخی فواید علمی و عملی آن می‌پردازد و سپس برخی از اصطلاحات متداول این علم را تعریف می‌کند.
مقاله سوم بحث «تکسیر» در علوم ریاضی و فواید مترتب بر آن، مقاله چهارم مبحث «ظل»، مقاله پنجم و ششم «میل کلی» و «انتقاص میل کلی» و سایر مباحث نجومی مربوط به آن را طرح می‌کند. در آخرین مقاله نیز نگارنده به یکی از معجزات علمی جاویدان پیامبر اسلام در تعیین ظهر حقیقی و سمت قبله شهر مدینه منوره می‌پردازد.

کتاب میل کلی

حسن حسن زاده آملی
حسن حسن‌زاده آملی (حسن طبری آملی) مشهور به علامه حسن‌زاده آملی (زادهٔ ۱۳۰۷، ایران، آمل، مازندران)، فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی است. وی را علامه ذوالفنون و علامه دهر نیز می‌نامند و وی در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تبحر و از خود اشعار حکیمانه‌ای نیز دارد. وی به غیر از زبان فارسی و زبان مازندرانی به زبان فرانسوی و عربی نیز تسلط دارد. اشعاری نیز به زبان‌های فارسی، طبری و تازی سروده‌است.