کتاب دوربرگردان

Dorbargardaan
روایت زندگی سرباری که سرباز شد
کد کتاب : 96487
شابک : 978-6227676129
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 280
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب دوربرگردان اثر سیدزهیر مجاهد

سیدزهیر مجاهد، نویسنده «دوربرگردان»، متولد محله گلشهر است که محله‌ای حاشیه‌نشین در مشهد محسوب می‌شود. وی که رفاقت شش ساله با آقا سلیمان داشته در این اثر به روایت زندگی این مجاهد افغانی که در دفاع از حرم فداکاری‌های زیادی کرده پرداخته است.
نویسنده در مقدمه هدف خود را از نگارش اثر ثبت حضور و جانفشانی افغانستانی‌ها در سوریه عنوان کرده است. وی در آغاز سال 1394 به عنوان مستندساز عازم سوریه و در همان روزهای اول با سلیمان یعنی عبدالصمد علی‌زاده آشنا شد که فرمانده یگان تک تیراندازان فاطمیون بود. آهسته آهسته رفاقت بیان آنها شکل گرفت تا اینکه یک شب سلیمان به وی گفت که دوست دارد سرگذشت زندگی‌اش کتاب شود تا برای نسل بعدی مفید باشد.
سلیمان خود سیدزهیر مجاهد برای روایت سرنوشت زندگیش انتخاب می‌کند که «دوربرگردان» بعد یک شش سال طی سفرهای سلیمان به ایران به نگارش و چاپ درمی‌آید.

کتاب دوربرگردان

قسمت هایی از کتاب دوربرگردان (لذت متن)
دوست داشتم با حاج قاسم عکس یادگاری می گرفتم، نه برای پزدادن و نه برای اینکه به پلیس هایی که مدارک مهاجرین را در ایران چک می کنند، نشان بدهم. می خواستم از اولین دیدارم با این مرد بزرگ خاطره ای بماند. ماشین در حال سرسره بازی روی گل ولای جاده بود. صدای سوت آشنایی به گوشم رسید. مغزم سریع پیام داد که این سوت خمپاره 81 است که تا ثانیه ای دیگر در همین نزدیکی فرودمی آید... چند خمپاره اطراف ماشین اصابت کرد و همه جا تاریک و سرد شد... حتما شهید شدم. یک عکس هم با حاج قاسم نگرفتم تا بعد شهادتم بنر بشود و روی دیوار چهارراه کاشانی نصب کنند.