کتاب حاجی واشنگتن

Haji Washington
کد کتاب : 33895
شابک : 978-6005355246
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 832
سال انتشار شمسی : 1390
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب حاجی واشنگتن اثر اسکندر دلدم


حسینقلی‌خان صدرالسلطنه (زادهٔ صفر ۱۲۶۵ ه‍.ق در تهران–درگذشتهٔ ۱۳۱۶ ه‍.خ در تهران) معروف به حاجی واشنگتن نخستین فرستادهٔ ایران به ایالات متحده آمریکا در سال ۱۳۰۵ ه‍.ق (۱۲۶۷ ه‍.خ برابر ۱۸۸۸ م) در مقام وزیر مختار بود. وی فرزند میرزا آقاخان نوری و در آغاز، دارای لقب معتمدالوزاره بود.
وی علوم متداوله و خط را نزد پدر و دیگر معلمان و زبان‌های انگلیسی و فرانسوی را در هنگام خدمت در وزارت امور خارجه آموخت.ترجمه و تدوین نخستین لایحهٔ قانون مدنی ایران توسط حسینقلی خان صدرالسلطنه صورت گرفته است.
در او میرزا آقاخان نوری، دومین صدراعظم ناصرالدین شاه و مادرش دختر زکی خان سردار اسعد بود. در ده‌سالگی پدرش از مقام صدارت عظما برکنار و تبعید شد و تا هنگام مرگ پدر در ۱۲۸۱ ه‍.ق همراه او در تبعید بود
اسکندر دلدم از سرگذشت او کتابی منتشر کرد و علی حاتمی نیز فیلمی به همین نام در سال ۱۳۶۱ ه‍.خ ساخت. این روایت هنری از سرگذشت وی را نباید با شخصیت تاریخی او اشتباه گرفت.

کتاب حاجی واشنگتن

اسکندر دلدم
اسکندر دلدم متولد سال 1325٬ استاد دانشگاه٬ مورخ و مولف و روزنامه نگار معاصر است.دلدم از افراد مورد وثوق دربار پهلوی و نزدیک به مقام های تراز اول کشور در آن دوران، در برخی از کتاب هایش به خاطراتش از دوران همکاری با کاخ سلطنتی اشاره می کند.