کتاب تورنادو پیر می شود

tornado pir mishavad
کد کتاب : 96880
شابک : ‌‌978-6220100034
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 100
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تورنادو پیر می شود اثر سید علی صالحی

به گزارش ایسنا، زندگی یک شاعر به ‌روایت شاعری دیگر یا به ‌قول خود سید علی صالحی: «تعریف شاعری از شاعر دیگر». صالحی در مقدمه کتاب «تورنادو... پیر می‌شود: نیما یوشیج به روایت سید علی صالحی» این کتاب را چنین وصف می‌کند: «من تورنادو یا فوق‌گردباد را به عنوان "مورخ" ننوشته‌ام. تورنادو تنها تعریف شاعری از شاعر دیگر است.»

کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» روایت سید علی صالحی از نیما یوشیج و زیست شاعران اوست در متن محیط و زمانه‌ای که نیما در آن زیست و پرورش یافت و نیز در متن شعر ایرانی معاصر.

صالحی در کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» قریحه و تخیل شاعرانه و ذوق داستان‌پردازی و روایتگری را به هم آمیخته و تصویری از نیمای شاعر و زمانه او به دست داده و نیز ادای دینی کرده به شعر و شاعران ایرانی معاصر.

بنوبوک همچنین در مروری بر کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» آورده است:

کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» نه شرح زندگی نیما به‌ شیوه‌ای وقایع‌نگارانه و تاریخی بلکه داستانی است که نیما یوشیج شخصیت اصلی آن است و دیگر شاعران و اهل ادب ایران شخصیت‌های فرعی آن. سید علی صالحی در کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» گویی بر آن است که سرگذشت شعر و ادبیات ایرانی معاصر را با محوریت شخصیت نیما یوشیج به‌ عنوان پدر و بنیانگذار شعر نو و یکی از طلایه‌داران ادبیات مدرن ایران روایت کند. کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» ترکیبی از مستندات مربوط به زندگی نیما، قصه، شعر، تاریخ، تخیل و سینماست. در این کتاب تصاویر انگار بر پرده سینما از مقابل چشمان خواننده می‌گذرند.

کتاب «تورنادو... پیر می‌شود» همچنین عرصه همزمانی ناهمزمان‌هاست و از همین رو است که در این کتاب می‌بینیم که نیما شعری را که شاملو بعدها سروده است می‌خواند و شاملو، هنگام کودکی نیما در یوش، در هیات پیری خود ظاهر می‌شود و همه نویسندگان و شاعران ایرانی معاصر گویی همزمان‌اند و شعر و ادبیات، فارغ از زمان و مکان، همه آن‌ها را به هم پیوند داده است. این کتاب با مقدمه‌ای آغاز می‌شود که صالحی در آن از اولین آشنایی خودش با نام و شعر نیما می‌گوید و نیز از آشنایی‌اش با شعر فروغ و شاملو و از اینکه چطور پا به وادی شعر و شاعری گذاشت. بعد از این مقدمه، روایت او از نیما آغاز می‌شود.

کتاب تورنادو پیر می شود

سید علی صالحی
سید علی صالحی زادهٔ ۱۳۳۴ در ایذه در استان خوزستان شاعر و نویسندهٔ معاصر ایرانی است. وی پایه‌گذار جریان موج ناب و شعر گفتار در شعر معاصر ایران است. وی همچنین یکی از دبیران اصلی کانون نویسندگان ایران بود. صالحی از چهره‌های مطرح و شناخته شده در شعر معاصر فارسی است.سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ صالحی همراه چند نفر از شاعران هم‌نسل خود جریان «موج ناب» را در شعر سپید پی‌ریزی می‌کند. منوچهر آتشی و نصرت رحمانی در تهران از این جریان پیشرو حمایت می‌کنند.در سال ۱۳۵۶ به عنوان...
دسته بندی های کتاب تورنادو پیر می شود