کتاب مکتب نگارگری تبریز

Tabriz and qazvin- mashhad
کد کتاب : 98854
شابک : 978-9642322107
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1394
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 902
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مکتب نگارگری تبریز اثر یعقوب آژند

کتاب « مکتب نگارگری تبریز» نوشته « یعقوب آژند» توسط انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شده است.
این کتاب میتواند به عنوان یک منبع مدون مورد استفاده دانشجویان و پژوهشگران حوزه نگارگری و به طور کلی هنر ایرانی و اسلامی قرار گیرد. این اثر که نتیجه سالها تحقیق نویسنده است، به عنوان یکی از اصلی ترین منابع کنکور کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با پژوهش هنر نیز مورد استفاده قرار میگرید.

این‌ کتاب‌ شرح‌ کاملی از مکاتب‌ نگارگری‌ تبریز و قزوین‌ مشهد ارائه‌ می‌دهد. برای‌ تدوین‌ این‌ کتاب‌ از منابع‌ جدید و معتبری‌ استفاده‌ شده‌ و نویسنده‌ کوشیده‌ تمامی‌ جزئیات‌ مکتب‌ نگارگری‌ تبریز در دورۀ صفوی‌ را مورد ارزیابی‌ و تحلیل‌ قرار دهد؛ بدین‌منظور نخست‌ شرح‌ مختصری‌ از پیشینۀ تاریخی‌ موضوع‌ به‌ دست‌ داده‌ و پس‌ از آن‌ دربارۀ حامیان‌، هنرمندان‌، فضای‌ هنری‌ و خود مکتب‌ به‌ تفصیل‌ سخن‌ گفته است‌. فصل‌ ششم‌ به‌ مکتب‌ نگارگری‌ قزوین‌ مشهد پرداخته‌ و در انتها نیز مجموعه‌ای‌ از نگاره‌های‌ این‌ مکتب‌ ارائه گردیده است‌.

کتاب مکتب نگارگری تبریز

یعقوب آژند
یعقوب آژند (زادهٔ ۲۹ خرداد ۱۳۲۸ در میاندوآب) پژوهشگر ایرانی تاریخ، هنر و ادبیات است. آژند دوره کارشناسی تاریخ را در دانشگاه تبریز، دوره کارشناسی ارشد را در پژوهشکده فرهنگ ایران و دوره دکتری تاریخ را در دانشگاه تهران گذراند.
قسمت هایی از کتاب مکتب نگارگری تبریز (لذت متن)
شاه اسماعیل در سال 916 هـ .ق به هرات حمله برد و آنجا را به تصرف خود درآورد و دستاوردهای غنی و شکوهمند مکتب هرات دوره تیموری را به ارث برد. شاه اسماعیل سپس فرزند خود، تهماسب میرزا را همراه یکی از امیران قزلباش حاکم هرات کرد. تهماسب میرزا در هرات زیر نظر استادان برجسته به فراگیری نقاشی و خطاطی پرداخت. او پس از گذراندن هشت سال در هرات به تبریز بازگشت و در سال 930 هـ .ق به سلطنت رسید. ظاهرا او همراه خود شماری از هنرمندان مکتب هرات از جمله بهزاد را به تبریز آورد. شاه اسماعیل در سال 928 هـ .ق فرمان کلانتری کتابخانه را به نام بهزاد صادر و او را سرپرست کتابخانه سلطنتی کرد.