دانیل دنت

دانیل دنت

دنیل کلمنت دِنِت (زادهٔ ۲۸ مارس ۱۹۴۲) فیلسوف، نویسنده و دانشمند شناخته شده اهل ایالات متحدهٔ آمریکا است. او در زمینهٔ فلسفهٔ ذهن، فلسفهٔ علم و فلسفهٔ زیست‌شناسی، به‌ویژه فرگشت (نظریهٔ تکامل) و علوم شناختی پژوهش می‌کند.
دنت خداناباور است و از حامیان جنبش روشن‌ها به‌شمار می‌آید. دنت بخشی از کودکی خود را در لبنان سپری کرده‌است. پدرش در طول جنگ جهانی دوم مأمور مخفی ضداطلاعات در بیروت بود. در سال ۱۹۴۷ وی پدرش را در یک سانحه سقوط مشکوک هواپیما از دست داد و پس از آن به ماساچوست بازگشت. در سال ۱۹۶۳ او موفق به دریافت مدرک کارشناسی از دانشگاه هاروارد گردید. دنت دکترای خود را از کالج هارتفورد دردانشگاه آکسفورد دریافت کرد. او در آکسفورد شاگرد فیلسوف معروف گیلبرت رایل و در آمریکا شاگرد کواین بود. او هم‌اکنون استاد دانشگاه تافتس است. در سال ۲۰۰۱ جایزه ژان نیکود به وی اهدا گردید. انجمن انسان‌گرای آمریکایی وی را به عنوان انسان‌گرای سال ۲۰۰۴ معرفی کرد.
هم‌اکنون دنت همراه با همسرش در نورث اندوور، ماساچوست زندگی می‌کند. او یک پسر و یک دختر دارد. در سال ۲۰۰۶ تحت عمل جراحی نه ساعته‌ای به دلیل دیسکسیون آئورت قرار گرفت. او سپس از دانشمندان و پزشکانی که با تلاش خود بهبود وی را ممکن کردند سپاس‌گزاری کرد و همچنین هر گونه توبه و برگشت به خدا در بستر مرگ را تکذیب نمود. دنت ذکر می‌کند که هنگامی که دوستان و خویشاوندان او به او گفتند که برای سلامتی او دعا کرده‌اند به سختی جلوی خود را برای پرسیدن این که «آیا برای من بز هم قربانی کردید؟» گرفت.

کتاب های دانیل دنت

آیا علم و دین سازگارند


مالیات سرانه