اریکا فیشر لیشته

اریکا فیشر لیشته

Erika Fischer-Lichte (زاده ۲۵ ژوئن ۱۹۴۳ در هامبورگ)  پژوهشگر تئاتر آلمانی است. اریکا فیشر لیخت از سال 1963 تا 1970 در دانشگاه آزاد برلین (FU) و در دانشگاه هامبورگ مطالعات تئاتر، اسلاو، آلمانی، فلسفه، روانشناسی و آموزش و پرورش را در دانشگاه آزاد برلین (FU) و در دانشگاه هامبورگ خواند.در سال 1973 استاد مؤسسه زبان و ادبیات آلمانی در دانشگاه یوهان ولفگانگ گوته در فرانکفورت آم ماین شد. در سال 1986 فیشر-لیخت کرسی ادبیات عمومی و تطبیقی ​​دانشگاه بایروث را بر عهده گرفت و در سال 1991 مدیر مؤسسه مطالعات تئاتر در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در ماینتس شد.

یکی از محورهای تحقیقات فیشر-لیخت، نظریه‌ی زیبایی شناسی اجراست. این مطالعه توضیحی تاریخی-نظری از اصطلاح پرفورمنس در مطالعات هنر و ارائه می‌دهد. فیشر-لیخت، اثر هنری نمایشی را رویدادی تعریف می‌کند که اساساً باید به‌عنوان واقعیتی خود ارجاعی در نظر گرفته شود. این بدان معنی است که هنر نمایشی به لحظه خاص اجرای خود گره خورده است، که باید تجربه شود. به این ترتیب، به گفته فیشر-لیخت، به مخاطب موقعیت جدیدی نیز داده می‌شود: از بینندگان صرف به بازیگرانی تبدیل می‌شوند که تعامل آنها با هنرمندان نمایشی تنها به اثر هنری تجسم ملموس و منحصربه‌فرد آن می‌دهد.  فیشر-لیشته رویکردهایی را برای شالوده احتمالی یک نظریه دگرگونی تئاتر هم در نظریه کنش گفتاری و هم در نظریه‌های جودیت باتلر مطرح می‌کند. همچنین تماشاگران زمانی اعمال نمایشی را انجام می‌دهند که به خود اجازه می‌دهند تحت تأثیر قرار گیرند. اجرا به این ترتیب به مخاطب اجازه می دهد تا حضور بازیگر را تجربه کند، و در فضای اجرا و نمایش قرار گیرد. 

اریکا فیشر-لیخت عضو آکادمی علوم  گوتینگن، آکادمی علوم برلین-براندنبورگ، Academia Europaea و Leopoldina است. هم‌چنین ریاست  کمیسیون نهاد علمی اروپایی در حوزه «فرهنگ‌ها و تولیدات فرهنگی» را برعهده دارد.



کتاب های اریکا فیشر لیشته