پل کروگمن

پل کروگمن

پل رابین کروگمن (Paul Robin Krugman) متولد ۲۸ فوریه ۱۹۵۳ میلادی، اقتصاددان، مقاله‌نویس، نویسنده و روشنفکر اهل آمریکا است. او در سال ۲۰۰۸ میلادی به خاطر تلاش‌هایش در زمینه تجزیه و تحلیل چگونگی تأثیر مقیاس‌های اقتصادی بر الگوهای تجاری و مکان انجام فعالیت‌های اقتصادی مفتخر به دریافت جایزه نوبل اقتصاد گردید.
پل کروگمن از استادان دانشگاه پرینستون در آمریکاست. او مقاله‌نویس روزنامه نیویورک تایمز است و یکی از منتقدین بنام سیاست‌های اقتصادی جورج دبلیو بوش است. پل کروگمن را یک اقتصاد دان لیبرال با دیدگاه مترقی از مکتب «نو کینزی» می‌دانند. طرفداران اقتصاد کینزی با وجود اعتقاد به اقتصاد آزاد از مداخله دولت برای جلوگیری از انحراف بازار آزاد حمایت می‌کنند.
پل کروگمن به دلیل ارائه نظریه تجارت جدید برنده نوبل اقتصاد شد.
کروگمن نویسنده یا ویراستار ۲۷ کتاب، از جمله آثار علمی، کتابهای درسی و کتابهایی است که برای مخاطبان عام تر است. او همچنین بیش از ۲۰۰ مقاله علمی در مجلات حرفه ای و مجلات ویرایش شده منتشر کرده‌است.
وی همچنین صدها ستون در زمینه مسائل اقتصادی و سیاسی برای نیویورک تایمز، فورچون و اسلیت نوشته‌است. شرکت کنندگان در یک نظر پرسی سال ۲۰۱۱ از اساتید اقتصاد، او را اقتصاددان زنده زیر ۶۰ سال مورد علاقه خود نامیدند. به عنوان یک مفسر، کروگمن در مورد طیف وسیعی از مسائل اقتصادی از جمله توزیع درآمد، مالیات، اقتصاد کلان و اقتصاد بین‌الملل نوشته‌است. کروگمن با اشاره به کتاب‌های خود، وبلاگش در نیویورک تایمز و کتاب ۲۰۰۷ خود «وجدان یک لیبرال»، خود را یک لیبرال مدرن می‌داند. تفسیر عامه پسند او توجهات و نظرات گسترده‌ای را اعم از مثبت و منفی جلب کرده است. با توجه به پروژه برنامه درسی باز، کروگمن دومین نویسنده‌ای است که اغلب در برنامه‌های درسی کالج برای دوره‌های اقتصاد مورد استناد قرار می‌گیرد. 

کتاب های پل کروگمن

اقتصاد خرد


نبرد با رکود