واسینی اعرج

واسینی اعرج

واسینی لاردج (اعرج) (عربی: واسيني الأعرج) (زاده ۸ اوت ۱۹۵۴) رمان‌نویس، داستان‌نویس و دانشگاهی الجزایری است. لاردج در سیدی بو جنان در استان تلمسان به دنیا آمد. او مدرک لیسانس ادبیات عرب را از دانشگاه الجزیره گرفت و سپس با کمک بورسیه دولتی برای ادامه تحصیلات تکمیلی به سوریه رفت. وی مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشگاه دمشق دریافت کرد.
پس از پایان تحصیلات، به الجزایر بازگشت و در دانشگاه الجزیره، دانشگاه الجزیره، سمت دانشگاهی گرفت. او تا سال 1994 در آنجا به تدریس ادامه داد. وقوع جنگ داخلی در الجزایر در دهه 1990، لردج را مجبور به ترک کشور کرد. پس از مدت کوتاهی در تونس به فرانسه رفت و به هیئت علمی دانشگاه پاریس سوم-سوربن جدید پیوست و در آنجا به تدریس ادبیات عرب پرداخت.
لردج به عنوان یک نویسنده در سراسر کشورهای عرب زبان و فرانسوی زبان شناخته شده است [به گفته چه کسی؟]. او از اوایل دهه 1980 بیش از 12 کتاب منتشر کرده است. رمان های او اغلب به تاریخ پرآشوب زادگاهش الجزایر می پردازد. برخی از کتاب هایش را خودش به فرانسه ترجمه کرد. حداقل دو کتاب او قبل از اینکه به زبان عربی در دسترس باشد به زبان فرانسه موجود بود.
لاردج و همسرش زینب لاوئج در مجموعه‌ای درباره ادبیات آفریقا به زبان فرانسوی با عنوان Anthologie de la nouvelle narration africaine همکاری کرده‌اند. لاردج در گذشته برای تلویزیون الجزایر برنامه های ادبی تولید کرده است. او همچنین ستونی منظم در روزنامه الجزایری ال وطن داشته است.

کتاب های واسینی اعرج

پیانیست پیکادلی


الهه سایه ها