چیستا یثربی

چیستا یثربی

یثربی متولد 1347 در کشور آلمان است، مقطع فوق‌لیسانس در ایران تحصیل‌کرده است و دکترای روانشناسی خود را در کانادا اخذ کرده. او نمایش‌نامه‌های فراوانی نوشته و برخی از کارهایش را کارگردانی نیز کرده است. در جشنواره فجر صاحب جوایز متعددی شده است و متن‌های او در چند جشنواره به عنوان متن اول برگزیده‌شده‌اند. علاقه او به روانش است و ادبیات در کارهای نمایشی‌اش دیده می‌شود. در زمینه کارگردانی نیز کارهای فراوانی انجام داده است که از جمله آن می‌توان به «جمعه دم غروب»، «چنگیز خان»، «اتاق تاریک»، «کارناوال با لباس خانه»، «حیاط‌خلوت»، «مهمان سرزمین خواب»، «زنی که تابستان گذشته رسید»، «سرخ سوزان»، «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» و «زنی برای همیشه» اشاره کرد.
او در جشنواره‌های بین‌المللی نیز افتخارآفرینی کرده است. نمایش «جنایت و مکافات» او که اقتباسی از کتاب «جنایت و مکافات» روسی است در جشنواره کلاسیک‌های روسیه در مسکو اجرا شده است. جایزه بهترین بازیگر زن را به این نمایش اهدا کردند. او نمایشنامه‌های اقتباسی دیگری نیز نوشته است از جمله سه جلسه تراپی که اقتباسی از کتاب هاراکی موراکامی است.
کتاب‌های پستچی، شیدا و صوفی، معلم پیانو، عشق در زمان ما، سه قصه روان‌شناختی، او یک زن، پری کوچک دریایی، زنی که تابستان گذشته رسید، زنی از کوچه پشتی، اسرار انجمن ارواح، کوتاه کردن موی مرده، وقتی تو نباشی چرا دو صندلی و گاردن پارتی در برف از دیگر آثار این نویسنده است.

کتاب های چیستا یثربی

پستچی


معلم پیانو


دل آتش است


خانه ای روی آب


او یک زن


خواب گل سرخ


شیدا و صوفی


بانو و مرد مرده


هتل عروس


نگاهت همیشه دوشنبه ست


سرزمین تازه


آبی کوچک آرامش


آبی کوچک عشق


بیشتر بخوانید

ژانر فانتزی، پرورشگاه تخیل و خلاقیت

زمانی در تاریخ بشر، تمامی آثار ادبی به نوعی فانتزی به حساب می آمدند. اما چه زمانی روایت داستان های فانتزی از ترس از ناشناخته ها فاصله گرفت و به عاملی تأثیرگذار برای بهبود زندگی انسان تبدیل شد؟

مسیر پر فراز و نشیب نمایشنامه ها در قرن بیستم

در اوایل قرن بیستم و در اغلب کشورهای اروپایی، تمایزی میان نمایش های ساده و خیابانی با آثار جدی تر به وجود آمد.