1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. چهارمین دوره‌ی انجمن نقد و تحلیل ایران‌کتاب

چهارمین دوره‌ی انجمن نقد و تحلیل ایران‌کتاب

iranketab review 4

انجمن نقد و تحلیل ایران‌کتاب چهارمین دوره‌ی خود را با معرفی کتاب «قبیله‌ی مورچه‌ها» پشت سر گذاشت.

در چهارمین دوره‌ی انجمن نقد و تحلیل ایران‌کتاب، اعضا انجمن درباره‌ی کتاب «قبیله‌ی مورچه‌ها» نوشتند و نظرات خود را درباره‌ی این کتاب منتشر کردند و به‌وضوح شاهد رشد کیفی یادداشت‌های اعضا بودیم. 

 

 

 

با این‌همه، بازهم نکته‌های مهمی مثل عدم استفاده از کلمه‌ها و جمله‌های محاوره، جابجایی سبک و مکتب و اشتباه در نوشتن و به‌کار بردن بعضی اصطلاحات رایج نقد و تحلیل، به تعدادی از متن‌ها ضربه زده و موجب شده که واجد آن کیفیت لازم نباشند. تحریریه‌ی ایران‌کتاب با در نظر گرفتن عموم معیارهای یک نوشته‌ی تحلیلی و نقادانه و ضمن تشکر از همه‌ی دوستانی که در دوره‌ی چهارم همراه انجمن بودند، یادداشت‌های «مهدی تاجی»، «دلبر یزدان‌پناه» و «امیرمحمد شیرازیان» را شایسته‌ی تقدیرِ بیشتر می‌داند.

 

 

چند نکته در جهت ارتقای یادداشت‌ها در دوره‌های بعدی ضروری به نظر می‌رسد:

1. استفاده از زبانِ نوشتاری به جای زبان گفتاری و تمرین مداوم برای رسیدن به یک نثرِ شخصی، صحیح و زیبا! این مسئله‌ی مهم را باید در نظر بگیرید که هیچ منتقد، تحلیلگر و اندیشمندی در تاریخ وجود نداشته است که به زبانِ گفتاری بنویسد، چون اساسِ زبانِ نوشتاری بر جدّیت، تعمق و تفکّر است که این مهم از فرهنگِ شفاهی دور از اندیشه‌ و عمیق شدن در پدیده‌ها و نمودِ آن یعنی زبانِ گفتاری، وجود ندارد. نوشتن به زبان نوشتاری را بسیار جدّی بگیرید، اگر می‌خواهید و دوست دارید نویسنده، منتقد، تحلیلگر و حتی ریویونویس خوبی شوید.

2. از صفت‌های تفضیلی(صفت‌هایی با پسوند «تَر و تَرین» مانند بهترین، خوبترین، قشنگترین و ...) در کمترین میزان ممکن استفاده نکنید و دوست داشتن یا نداشتن خودتان را معیارِ ارزیابی‌تان قرار ندهید. ارزیابی شما باید بر پایه‌ی ادله‌ها و استنتاج‌های مشخصی باشد که ذوق شما و وجود قوه‌ی شناختتان را همزمان در خود داشته باشد. 

3. تعداد کتاب‌های خوانده‌شده‌ی خودتان را معیارِ ادبیات و قضاوت قرار ندهید. وقتی از عبارتی مثلِ «این کتاب در بین آثار ادبیات داستانی فارسی...» استفاده می‌کنید، زمانی قابل اتکاست که شما به طور مداوم و در طولِ سالیان، ادبیات داستانی فارسی را از ابتدا تا امروز، پیگیری کرده و به اشرافِ لازم رسیده باشید. 

4. به تفاوت معنایی کلمه‌ها و مفاهیمِ مختلف توجه کنید. به طورِ مثال درخصوص تفاوت مکتب، سبک و جنبش مطالعه کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که سورئالیسم یک مکتبِ ادبی‌ست و وقتی از عبارتِ «سبکِ سورئالیسم» یا «سبکِ رئالیسم» و امثالهم استفاده می‌کنید، کاملا اشتباه است. «سَبک» یک ویژگی شخصی‌ست که هر نویسنده، هنرمند و اندیشمند، با سال‌ها مطالعه، تمرین، تجربه و تفکّر به آن دست می‌یابد و از لابه‌لای آثارش، خودآگاه و ناخودآگاه، سبکِ او هویدا می‌شود.

5. اگر در ابتدای شروعِ نوشتن درباره‌ی کتاب‌ها هستید، همیشه از کتاب‌هایی مثل «مکتب‌های ادبی» نوشته‌ی «رضا سیدحسینی»، «راهنمای تفکر نقادانه» نوشته‌ی «نیل براون و استوارت ام کیلی» و دیگر کتاب‌های مرجع و هدایتگر در این زمینه کمک بگیرید. 

 

با آرزوی روزهای بهتر و همراه با سلامتی و امید به اینکه بتوانیم کتاب‌های بیشتر و بهتری را کنار هم بخوانیم و درباره‌شان بنویسیم.

 

 

 


مقالات مرتبط با "چهارمین دوره‌ی انجمن نقد و تحلیل ایران‌کتاب"
نگاهی به کتاب «فاوست» اثر «گوته»
نگاهی به کتاب «فاوست» اثر «گوته»

کاراکتر «فاوست» مانند خود «گوته»، در در میانه‌ی کشاکش بین عقل‌گرایی و عاطفه‌گرایی رمانتیک زندگی می کند،

رمان «مسیری باریک به ژرفای شمال»: پلی به ناکجا
رمان «مسیری باریک به ژرفای شمال»: پلی به ناکجا

«فلاناگان» در این رمان، چیزی ژرف‌تر از دقت و صحت تاریخی را در ذهن دارد، چیزی حتی ژرف‌تر از داستان تکان‌دهنده‌ی زندگیِ زندانیان در «راه‌آهن مرگ».

بررسی کتاب «یاران حلقه» اثر «جی. آر. آر. تالکین»
بررسی کتاب «یاران حلقه» اثر «جی. آر. آر. تالکین»

«تالکین» با کاوش در معنا و نقش «قهرمان»، سرنوشت جهان را در دستان کاراکترهایی قرار می دهد که در نگاه اول، جنبه های قهرمانانه‌ی زیادی در آن ها به چشم نمی خورد.

کتاب «حال و هوای عجیب در توکیو»: امیدواری با عشق
کتاب «حال و هوای عجیب در توکیو»: امیدواری با عشق

نیروی محرکه‌ی داستان، عشقی تدریجی است که میان «سوکیکو» و «سنسه» شکل می گیرد.

نظر کاربران در مورد "چهارمین دوره‌ی انجمن نقد و تحلیل ایران‌کتاب"
1 نظر تا این لحظه ثبت شده است

باسلام- اما واقعا معیار داوران در خوانش مطالب ارسالی مخاطبان از روی عدالت نبوده و این یک آفت بزرگ بر این انجمن و معیار انتخاب آثار ارسالی است.

1401/03/16 | توسطوحید اوراز
0
|