کتاب دو روی سکه کمک های بین المللی

Catalysing Development?
(توسعه کاتالیزوری؛ خوب یا بد)
کد کتاب : 100744
مترجم :
شابک : 978-6007446744
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 251
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب دو روی سکه کمک های بین المللی اثر یان پی پرانک

کمک‌های توسعه بین‌المللی، در جهان به نام «کمک‌های بلاعوض» نیز شناخته می‌شوند. این موضوع در مباحث مربوط به توسعه، جایگاه ثابتی دارد. چرا که همیشه موافقان و مخالفانی دارد. نگرش‌ها درباره نقش این کمک‌ها و میزان تاثیرگذاری‌شان مدام تغییر می‌کند و همین موضوع سبب شده تئوری‌های مربوط به توسعه بین‌المللی نیز به واسطه تغییر جایگاه کمک‌های بین‌المللی دچار تحولات گسترده‌ای شوند.
مثلا پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای کم درآمد نیاز به کمک‌های بین‌المللی برای تحریک و تقویت توسعه اقتصادی و اجتماعی داشتند و این موضوع امری معقول بود. اما در سال‌های اخیر تردیدهایی در این زمینه مطرح شده است. این تردیدها در زمینه ماهیت و خاصیت این کمک‌ها و همچنین تأثیرگذاری آن بر امر توسعه مطرح شده‌اند. نظرات متناقض درباره این موضوع سبب شده است تا گفتگوهای مختلفی پیرامون آن صورت بگیرد.
کارشناسان مباحثی چون ژئوپولوتیک بودن کمک‌های بین‌المللی، مشروط بودن کمک‌ها و ماهیت حقیقی برنامه‌های مرتبط با کمک‌های بین‌المللی را بررسی کرده‌اند.
یان. پی. پرانک در کتاب دو روی سکه کمک‌های بین‌المللی همین موضوع را بررسی کرده است و در تایید و رد اینگونه کمک‌ها مقالاتی نوشته است.

کتاب دو روی سکه کمک های بین المللی

یان پی پرانک
يان پي پرانك (زاده ۱۶ مارس ۱۹۴۰) یک سیاستمدار و دیپلمات هلندی بازنشسته حزب کارگر (PvdA) است.